توضیحاتی در مورد پروژه فولاد نیمسال دوم 90-91
1- تیرها و ستونها را از مقطع I شکل در نظر بگیرید. این مقاطع میتوانند به صورت IPE و یا تیرورق باشند. مشخصات ابعادی مقطع تیرهای متصل به بادبند EBF را به گونه ای لحاظ کنید که دارای شرایط مقطع فشرده لرزه ای مطابق جدول 10-3-1 باشند. بقیه تیرها را طوری در نظر بگیرید که دارای مقطع فشرده طبق مندرجات جدول 10-2-2-1 باشند. برای ستونها نیز اگر متصل به بادبند هستند باید شرایط فشرده لرزه ای و اگر غیرمتصل به بادبند هستند شرایط فشردگی رعایت شود. برای ساخت این مقاطع از SECTION DESIGNER یا IRANI SECTION استفاده ننمایید. مقاطع ستونها را ترجیحاً طوری در نظر بگیرید که در ارتفاع سازه نیازی به وصله غیرهمسایز نباشد. برای این منظور بهتر است که تغییرات در مقاطع طوری باشد که تنها عرض یا ضخامت بال مقطع و یا ضخامت جان مقطع تغییر کند و ارتفاع جان مقطع تقریباً ثابت باشد.
2- مقطع بادبندها را از دوبل ناودانی در نظر بگیرید. این مقطع را در نرم افزار با مقطع باکس (جعبه ای) تقریب بزنید و مدلسازی نمایید. برای این مقاطع از 2U60 تا 2U240 استفاده نمایید. فاصله آزاد بین دو مقطع را به دلخواه از حدود 8 میلیتر تا 15 میلیتر متغیر در نظر بگیرید. توجه کنید که لاغری بادبندها نباید از عدد تقریبی 123 بیشتر شود. این کنترل در نرم افزار انجام نمیشود و باید توسط خود شما به صورت دستی انجام گیرد.
3- توجه کنید که طراحی به روش LRFD و با کمک آیین نامه AISC360/IBC2006 انجام میگیرد.
4- با توجه به اینکه در دو جهت متعامد از دو سیستم مختلف استفاده شده است در طراحی سازه باید دو فایل بسازید و در هر یک از دو فایل سیستم سازه ای یکی از دو جهت را طراحی کنید. پیشنهاد میشود که ابتدا در فایل اول سیستم سازه قاب خمشی مربوط به جهت Y را طراحی کنید و پس از طراحی این سیستم ، فایل را به نام دیگری ذخیره کنید و در فایل دوم سیستم سازه ای قاب EBF جهت X را طراحی کنید. کل ترکیب بارهای طراحی در این پست ذکر شده است. توجه کنید که بر حسب اینکه سقف شما کامپوزیت باشد یا تیرچه ای، حالت بار SD در ترکیب بارها موجود و یا باید حذف شود. در فایل اول برای طراحی فقط 8 ترکیب بار اول و ترکیب بارهایی که شامل حالات بار EPY و ENY هستند را در نظر بگیرید و در فایل دوم 8 ترکیب بار اول و ترکیب بارهایی که شامل ENX و EPX هستند را در نظر بگیرید. در فایل اول تنظیمات لرزه ای قابهای خمشی اعمال میشود و در فایل دوم تنظیمات لرزه ای قابهای EBF . از نکات قابل توجه دیگر در این زمینه میتوان به این موارد اشاره کرد :
- در فایل اول ضریب اضافه مقاومت (امگاصفر) را بر روی عدد 3.36 تنظیم کنید و در فایل دوم بر روی عدد 2.4 . توجه کنید که این ضریب در نرم افزار در دو قسمت وارد میشود که در هر دو قسمت این تغییرات را باید طراحی کنید.
- در فایل اول کلیه ستونها به علاوه تیرهای سمت قاب خمشی را مورد طراحی قرار دهید. در فایل دوم کلیه ستونها به همراه تیرهای متصل به بادبندهای EBF طراحی میشوند. مابقی تیرها به دلخواه میتوانند در هر یک از دو فایل فوق طراحی شوند.
- وقتی که کار طراحی در فایل اول به اتمام رسید در صورت استفاده از خاصیت Autoselect در انتخاب مقاطع، این خاصیت برای ستونها و تیرهای سمت قاب خمشی غیرفعال میشود و سپس ذخیره فایل به نام فایل دوم انجام میگیرد. در فایل دوم بعد از انجام تنظمیمات قاب EBF در صورتی که مقاطع فایل اول جوابگو نبودند، مقاطع را تقویت میکنیم. در صورتی که مقاطع فایل اول غیراقتصادی بودند مشکلی ندارد و به آنها دست نمیزنیم. اگر در این فرآیند، برخی مقاطع فایل اول در فایل دوم عوض شدند، دوباره فایل دوم را به نام فایل اول ذخیره کرده و بر اساس تنظیمات قاب خمشی دوباره آن را طراحی میکنیم. باز هم اگر در این فرآیند مقطع تغییر کرد، فایل را به نام فایل دوم ذخیره کرده و طراحی را ادامه میدهیم. این فرآیند تا آنجا ادامه می یابد که مقاطع هر دو فایل با هم یکسان شوند.
- در فایل اول در منوی Option/Preferences/Steel Frame Design نوع سیستم سازه ای را IMF و در فایل دوم EBF انتخاب میکنیم.
- در منوی معرفی شده در بالا هچنین System Cd را برابر 4.9 ، Design Analysis Method را برابر Effective Length و Second Order Method را برابر General Second Order وارد کنید. بقیه تنظیمات این بخش در تاپیک راهنما معرفی شده است.
- از منوی Design/Steel Frame Design/View/Revise Overwrites در هر دو فایل تیرهای غیر متصل به بادبند که به صورت دو سرمفصل اجرا میشوند را از نوع OMF انتخاب میکنیم. تیرهای متصل به بادبند را در هر دو فایل EBF تعریف میکنیم و تیرهای سمت قاب خمشی را در هر دو فایل از نوع IMF. بادبندها نیز در هر دو فایل EBF تعریف میشوند. ستونهای غیرمتصل به بادبند در هر دو فایل به صورت IMF و ستونهای متصل به بادبند در فایل اول از نوع IMF و در فایل دوم از نوع EBF تعریف میشوند.
- در منوی معرفی شده در بالا ضریبی تحت نام Overstrength Factor , Ry وجود دارد. این ضریب برای تیرهای متصل به بادبند و بادبندها برابر 1 ، برای ستونهای متصل به بادبند در فایل دوم (طراحی قاب EBF ) برابر 1.14 و در فایل اول ( طراحی قاب خمشی) برابر 1 و برای تیرهای سمت قاب خمشی برابر 1.05 و برای مابقی تیرها در صورت نیاز برابر 1 وارد شود.
5- تحلیل پی دلتا را در نرم افزار فعال کنید. ترکیب بار این تحلیل را برای بارهای مرده برابر 1.2 و برای بارهای زنده برابر 1 فرض کنید. در این مورد مطالب این پست را نیز مطالعه فرمایید
6- نحوه قرارگیری ستونها در پلان را طوری در نظر بگیرید که تیرهای سمت گیردار به بال ستون وصل شوند.
7- با توجه به اینکه مطابق آیین نامه محل مفصل پلاستیک باید به فاصله حداقل نصف ارتفاع تیر و حداکثر تمام ارتفاع تیر از لبه ستون قرار گیرد، در تیرهای سمت قاب خمشی این مساله باید رعایت گردد. برای این منظور باید طول گیرداری در دو انتها به نرم افزار معرفی شود. این طول گیرداری شامل نصف ارتفاع ستون به اضافه مقداری بین نصف ارتفاع تا تمام ارتفاع تیر باشد. چون مقاطع تیر و ستون در ابتدا نامشخص است، این ابعاد ابتدا باید حدس زده شود و در مراحل بعدی صحت آنها کنترل گردد و در صورت نیاز مقادیر آن در آنالیز و طراحی های بعدی اصلاح گردد. در این مورد به این پست و این پست نیز مراجعه نمایید
8- تنظیمات مربوط به کاهش سربار زنده را نیز مطابق راهنمایی این پست انجام دهید.
9- با توجه به طراحی سازه به روش LRFD نیاز به تعریف بارهایی از نوع NOTIONAL (خیالی) دارید. در این مورد به این پست مراجعه فرمایید.
10- در مورد پانلهایی که مجاور بادبند ها قرار میگیرند به نکات ذکر شده در این پست توجه نمایید.
11- طراحی تیرهای سمت قاب خمشی و تیرهای متصل به بادبند حتماً به صورت غیرکامپوزیت انجام شود.
توجه : نکات فوق گزیده ای از نکات مهم برای انجام پروژه میباشد و بر حسب نیاز نکات دیگری نیز به تدریج به آن اضافه میشود. تبعاً انجام کل پروژه باید با رعایت مراحل بیان شده در این تاپیک صورت گیرد. اگر سوالی نیز هست در بخش کامنتهای این پست بیان کنید.
مهندس ایشالا سال بعد هم خودتون مدیر گروه باشید.ما که خیلی دوستون داریم . کلا عاشق سینه چاکتیم. راستی مهندس این سیستم نظرخواهی عملکرد مدیریت گروه عمران ارور میده . برای چی؟
پاسخ: تشکر از شما. اشکال از سیستم سایت وبگذر است