۱۵ مرداد ۸۸ ، ۰۸:۵۶
هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان همدان؛ نقد گذشته - نگاه به آینده (11)
کنترل نقشه های چهارگانه توسط سازمان نظام مهندسی
مطابق بند 4-4 از فصل دوم پیوست مبحث دوم وظیفه کنترل نقشه های چهارگانه به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است. متاسفانه تا به حال جز در برهه ای کوتاه در دوره های گذشته این کنترل توسط شهرداری انجام شده است و سازمان نظام در این زمینه به حداقل وظایف قانونی خود عمل نکرده است که این مساله باعث فاصله قابل توجه نقشه های تایید شده در شهرداری با حداقلهای تعیین شده در مقررات ملی ساختمان ( حداقل در زمینه نقشه های سازه که تخصص اینجانب است) شده است. البته نمیتوان منکر ارتقای کیفی قابل توجه بحث کنترل نقشه در چند وقت اخیر آنهم در اثر عملکرد مناسب خانم مهندس نیک نژاد و آقای مهندس شوشتری در بخش کنترل نقشه شهرداری شد، اما تا رسیدن به ایده آل هنوز فاصله وجود دارد. در این زمینه توجه به نکات زیر هم قابل توجه است:
1- باید به یاد داشته باشیم که شهرداری در بحث کنترل نقشه غیر از مسایل فنی مسایل دیگری را هم مد نظر دارد؛ مسایلی که متاسفانه در برخی از برهه های زمانی بر مسایل فنی سایه انداخته است.
2- مطابق بند 4-5 از فصل دوم پیوست مبحث دوم کنترل نقشه توسط مهندسی با پایه پایینتر مجاز نیست که بر این اساس در تیم کنترل نقشه حضور یک مهندس با پایه یک حتماً ضروری است.
3- بحث هزینه های کنترل نقشه نیز با توجه به اینکه در بند 17-9 از فصل پنجم مبحث دوم 5 درصد از حق الزحمه طراحی به سازمان اختصاص داده شده است ، قابل حل است و این مساله میتواند حتی برای سازمان نظام مهندسی نیز درآمدزا باشد. با توجه به این مساله سازمان میتوند حتی یک نفر از اعضای سازمان را به صورت تمام وقت جهت کنترل نقشه به خدمت بگیرد که البته بر عملکرد فرد و یا افراد مورد نظر (در صورت نیاز به نیروهای بیشتر) گروه تخصصی نظارت میکند. فرد مورد نظر جهت کنترل میتواند از مهندسان پایه دو انتخاب گردد که البته در این صورت باید از یکی از مهندسان پایه بالاتر نیز جهت کارهایی که نیاز به مهندس طراح با پایه یک است هم جهت کنترل نهایی نقشه به صورت پاره وقت استفاده گردد.
در اینجا بد نیست که به این نکته هم اشاره شود که بحث کنترل نقشه در شهرداری نفی افراد کنترل کننده نقشه موجود فعلی نیست و حتی پس از انتقال کنترل نقشه به سازمان هم افراد کنترل کننده فعلی میتوانند گزینه های اصلی برای انجام کنترل در سازمان باشند.
بد نیست که دوستان مطالب این پست از وبلاگ من که نقدی است به برخی از اشکالات در طراحی سازه ها در شهر همدان است را هم مطالعه نمایند. این مطلب توسط اینجانب در سال گذشته نوشته شده است و خوشبختانه بخش قابل توجهی از این مشکلات در حال حاضر رفع شده است.
مطابق بند 4-4 از فصل دوم پیوست مبحث دوم وظیفه کنترل نقشه های چهارگانه به سازمان نظام مهندسی واگذار شده است. متاسفانه تا به حال جز در برهه ای کوتاه در دوره های گذشته این کنترل توسط شهرداری انجام شده است و سازمان نظام در این زمینه به حداقل وظایف قانونی خود عمل نکرده است که این مساله باعث فاصله قابل توجه نقشه های تایید شده در شهرداری با حداقلهای تعیین شده در مقررات ملی ساختمان ( حداقل در زمینه نقشه های سازه که تخصص اینجانب است) شده است. البته نمیتوان منکر ارتقای کیفی قابل توجه بحث کنترل نقشه در چند وقت اخیر آنهم در اثر عملکرد مناسب خانم مهندس نیک نژاد و آقای مهندس شوشتری در بخش کنترل نقشه شهرداری شد، اما تا رسیدن به ایده آل هنوز فاصله وجود دارد. در این زمینه توجه به نکات زیر هم قابل توجه است:
1- باید به یاد داشته باشیم که شهرداری در بحث کنترل نقشه غیر از مسایل فنی مسایل دیگری را هم مد نظر دارد؛ مسایلی که متاسفانه در برخی از برهه های زمانی بر مسایل فنی سایه انداخته است.
2- مطابق بند 4-5 از فصل دوم پیوست مبحث دوم کنترل نقشه توسط مهندسی با پایه پایینتر مجاز نیست که بر این اساس در تیم کنترل نقشه حضور یک مهندس با پایه یک حتماً ضروری است.
3- بحث هزینه های کنترل نقشه نیز با توجه به اینکه در بند 17-9 از فصل پنجم مبحث دوم 5 درصد از حق الزحمه طراحی به سازمان اختصاص داده شده است ، قابل حل است و این مساله میتواند حتی برای سازمان نظام مهندسی نیز درآمدزا باشد. با توجه به این مساله سازمان میتوند حتی یک نفر از اعضای سازمان را به صورت تمام وقت جهت کنترل نقشه به خدمت بگیرد که البته بر عملکرد فرد و یا افراد مورد نظر (در صورت نیاز به نیروهای بیشتر) گروه تخصصی نظارت میکند. فرد مورد نظر جهت کنترل میتواند از مهندسان پایه دو انتخاب گردد که البته در این صورت باید از یکی از مهندسان پایه بالاتر نیز جهت کارهایی که نیاز به مهندس طراح با پایه یک است هم جهت کنترل نهایی نقشه به صورت پاره وقت استفاده گردد.
در اینجا بد نیست که به این نکته هم اشاره شود که بحث کنترل نقشه در شهرداری نفی افراد کنترل کننده نقشه موجود فعلی نیست و حتی پس از انتقال کنترل نقشه به سازمان هم افراد کنترل کننده فعلی میتوانند گزینه های اصلی برای انجام کنترل در سازمان باشند.
بد نیست که دوستان مطالب این پست از وبلاگ من که نقدی است به برخی از اشکالات در طراحی سازه ها در شهر همدان است را هم مطالعه نمایند. این مطلب توسط اینجانب در سال گذشته نوشته شده است و خوشبختانه بخش قابل توجهی از این مشکلات در حال حاضر رفع شده است.
۸۸/۰۵/۱۵