به نقل از وبلاگ انجمن علمی مهندسی عمران موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه:شماره دوم نشریه علمی تخصصی عمران به چاپ رسید. این نشریه حاوی مصاحبه با مهندس احمدرضا جعفری، مقاله ای از مهندس مهدی ملکی، مشاوره کنکور کارشناسی ارشد و نکاتی درباره بازرسی جوش از مهندس امیرهوشنگ امیدی، مطالبی در رابطه با قالب تونلی و جدول عمرانی از اینجانب عرفان بهمنی و معرفی کتب کنکوری از خانم هانیه فتاحی میباشد. امیدوارم که مورد پسند شما دوستان دانشجو قرار گیرد.
موید باشید
برای دانلود شماره دوم نشریه علمی تخصصی مهندسی عمران اینجا کلیک کنید
۰
۰
۹۳/۰۱/۲۷
احمدرضا جعفری
پاسخ:
پاسخ: اصلاً قابل پیش بینی نیست که کدام روش اقتصادی تر است. فرق این دو در اقتصادی یا غیراقتصادی بودن آنها نیست بلکه در رویکرد آنها به طراحی سازه است که برخی مواقع روش اولی به طرح اقتصادی تر می انجام و برخی مواقع روش دوم. روش حالات حدی در طراحی سازه واقعگرایانه تر است که البته به معنی اقتصادی بودن نیست.
پاسخ:
پاسخ: یک نشریه داخلی مربوط به موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه است
پاسخ:
پاسخ: در سازه های بتنی نیز با دتایلی خاص اتصال مفصلی تامین میشود و میشود در اینجا نیز اتصال را مفصلی مدل کرد و گرنه روی سایز ستون متصل به آن تاثیر گذار خواهد بود.
در مورد سوال دوم جایی مستقیما نگفته ممنوع است ولی منطقی اینست که باید بادبند به دیافراگم سقف اتصال کافی داشته باشد اگر میتوانید با پیش بینی دیتایلهای خاص این اتصال را تامین کنید مشکلی در این زمینه نیست ولی با دیتایلهای معمول که الان در اجرا دیده میشود این اتصال تامین نمیشود و به همین جهت عملاً چنین بادبندهایی دارای مشکل است
پاسخ:
پاسخ: با توجه به تغییراتی که آیین نامه ها دارند خصوصاً در مبحث دهم 92 که به طور قابل ملاحظه ای متفاوت نسبت به 87 است بعید میدانم چنین نرم افزارهایی با شرایط جدید آیین نامه ها خود را وفق داده باشند. به جای آن اول نحوه طراحی را یاد بگیرید و سپس سعی کنید که یک شیت آماده اکسل برای طراحی هر اتصال مورد نظرتان تهیه کنید و هر بار از آن استفاده کنید
پاسخ:
پاسخ: ترکیبات بارگذاری که تاثیر چندانی روی انتخاب سیستم سازه ای ندارند. به طور کلی باید سیستمی انتخاب شود که محدودیتهای معماری را تامین کند ، درجه نامعینی و ضریب رفتار مناسبی داشته باشد، از نظر آیین نامه ای منعی برای استفاده نداشته باشد، حتی الامکان کمترین فاصله بین مرکز جرم و سختی را داشته باشد، به اندازه کافی سختی لازم را جهت کاهش دریفت در طبقات تامین کند و مهمتر از همه اقتصادی باشد. این مسایل باعث میشود که برای هر سازه با توجه به شرایط خاص ان سیستم مناسب آن سازه را انتخاب نماییم. در مورد سازه های کوتاه سیستم قاب ساده و مهاربند های همگرا مناسبتر از بقیه است با بلندتر شدن سازه استفاده از سیستمهای قاب خمشی و یا دوگانه مناسبتر خواهد بود. در مورد دیوار برشی فولادی باید به مراجع معتبر مراجعه نمود دقیقاً نمیدانم ضریب رفتار آنها کجا ذکر شده.
پاسخ:
پاسخ: به برآیند تمام فاکتورهای تصمیمگیری بستگی دارد. سیستم قاب خمشی سختی کمتری نسبت به سیستم مهاربندی دارد و به همین جهت سایز تیرها و ستونها بالا میرود و البته اتصالات گیردار تیر به ستون در آن سنگین است. در سازه های کوتاه سیستم قاب خمشی به طرح اقتصادی منجر نمیشود. از طرفی ایراد اصلی سیستم مهاربندی اینست که درجه نامعینی آن خیلی بالا نیست و باعث میشود که نیروی جانبی تنها در برخی اعضا پخش شود. در سازه های بلند که نیروی جانبی بالاست استفاده از سیستم قاب مهاربندی شده منجر به سایزهای بالا برای اعضای حاضر در سیستم باربر جانبی میشود که منطقی نیست. به همین جهت منطقی است که در سازه های بلند از سیستم با درجه نامعینی بالاتر مثل قاب خمشی یا قاب دوگانه استفاده شود
پاسخ:
پاسخ: با فرض صلبیت سقف ، پیچش به کل سازه اعمال میشود و نه قسمت خاصی از سازه. در ضمن پیچش به فاصله مرکز جرم و سختی ربط دارد و لزوماً به انحراف موقعیت مرکز جرم به سمت خاصی از ساختمان ربطی ندارد.
پاسخ:
پاسخ: ستونها به صورت joint مدل میشود و از منوی Assign به صورت joint load میتواند بار ستونها را به آنها اعمال کنید که البته باید یک حدس برای این بارها داشته باشید
پاسخ:
پاسخ: تا بام. البته باید جرم معادل سقف خرپشته را در بار معادلسازی جرم و وزن به ستون های خرپشته در طبقه بام اعمال کنید
پاسخ:
پاسخ: برای قسمتهایی که در طبقه نیستند میشود Reffrence plane تعریف کرد و این قسمتها را در آن ترسیم نمود و نیاز به تعریف طبقه جدید نیست. برای ترسیم تیرهایی که به ستون متصل نیستند یا به بیان دیگر روی گرید لاین قرار ندارند از گزینه plane offset normal استفاده کنید یعنی مقدار فاصله تا گریاد لاین را وارد کنید و سپس به جای محل واقعی تیر را در روی گرید لاین ترسیم کنید
پاسخ:
پاسخ: در زمینه مسایل علمی ساخت فروم بسیار بهتر و نیتجه بخش تر از چت روم است. چتروم عمدتاً حالت وقتگذرانی دارد ولی فروم مطالبی که دارد دارای نظم بهتری بوده و مطالب در آن ماندگار شده و برای استفاده دیگران هم بعداً قابل استفاده خواهد بود ولی در چت روم هر مطلبی بعد از پایان زمان چت از حالت انتفاع خارج میشود. توجه کنید که چت دو سر دارد که در یک چت علمی یکی از دو طرف باید مطلع باشد و دیگری غیرمطلع که دنبال جواب سوال باشد. قبول کنید که کسی به صورت مجانی معلم خصوصی یک کلاس تک نفره نمیشود. به هر حال تلاشتان را بکنید اگر دیدید نتیجه میدهد پیام بدهید که شما را لینک کنم ولی چون احتمال موفقیت چنین طرحی را کم میدانم فعلاً لینک نمیکنم.
پاسخ:
پاسخ: باید صبر کنید تا کتابها به این روش ویرایش شوند. جزوه فولاد یک من را در همین وبلاگ نگاه کنید. کتاب خوم هم نگاه کنید. کتابهای دکتر ایرانی و مهندس طاحونی و دکتر اکبر هم هست. کتاب مهندس علیرضایی هم به تازگی به بازار می آید. ولی واقعیت اینست که هیچکدام از این کتابها خیلی با ضوابط جدید مبحث دهم انطباق لازم را ندارند.
پاسخ:
پاسخ: بله ولی این کتاب هم به روز نیست. آخر ترم سعی میکنم جزوه فولاد 1 و فولاد 2 که این ترم تدریس کردم و مطابق با آیین نامه جدید است را توی وبلاگ حالا حداقل به صورت اسکن شده توی وبلاگ قرار بدهم.
پاسخ:
پاسخ: از فایلهای با پسوند f2k کمک بگیرید. یعنی فایل های با پسوند f2k را باز کنید و از فایل قدیمی قسمتهای مورد نظر را کپی و در فایل جدید پیست کنید و بعد فایل جدید را به داخل نرم افزار ایمپورت کنید به این شکل تنظیمات فایل قدیم به فایل جدی منتقل میشود
پاسخ:
پاسخ: بله فهمیدم که آدرس قبلی اشتباه است. به هر حال چت روم علمی ایده جدیدی نیست و بحثهایی در مورد آن توی اینترنت هست و به نتیجه نرسیده است. اصولاً چنین مواردی نیاز ضروری به تعداد آنلاین بالا دارد که دست یافتن به آن بسیار مشکل است. به هر حال به نظرم بهتر است که دنبال ایده جدیدی باشید که به نتیجه برسد.
پاسخ:
پاسخ: دقیقاً اطلاع ندارم. شاید به این دلیل که در روش تنش مجاز مقدار بارهای وارد بر سازه بدون ضریب اطمینان است و قاعدتاً فرض شده که مقدار این بارها به صورت قطعی یک مقدار خاص است. و در روش حدی هم برای بار و هم برای مقاومت نسبت مقادیر حدس زده شده احتمالی برای عدم انطباق مقادیر حدس زده شده با مقادیر واقعی در نظر گرفته میشود.
پاسخ:
پاسخ: شما خودتان باید با تحقیق میزان مستند بودن پاسخها را تعیین کنید. مثلاً کدام کاربر پاسخ داده است و سابقه آن کاربر چگونه بوده و اینکه نظرات دیگر کاربران چه بوده و ... . به هر حال در دنیای مجازی و حتی حقیقی نمیشود به نظر تنها یک نفر استناد کرد
پاسخ:
پاسخ: در این مورد قبلاً چند جا توضیح داده ام. وزن هر طبقه شامل نصف دیوارهای طبقه بالا و نصف دیوارهای طبقه زیر آن است که نصفه زیرین در وزن طبقه در ایتبز محسوب نمیشود. برای جبران آن نصف بارهای دیوارهای طبقه زیر بام به صورت بار معادلسازی جرم و وزن به طبقه بام اعمال میشود.
پاسخ:
پاسخ: شرایط و دستورالعمل آن در اینترنت موجود است. از میزان سرمایه اطلاعی ندارم. برای کسانی که قبلاً تاسیس کرده اند با توجه به اینکه از داشتن برخی تجهیزات معاف شده اند درآمد خوبی دارد ولی برای تازه ها که باید تمام امکانات آزمایشگاهی را داشته باشند نمیدانم به صرفه هست یا نه. بهتر است در این مورد با مهندس امیدی مشورت کنید.
پاسخ:
پاسخ: به زودی به کتابفروشیها می آید و قابل خرید خواهد بود. از نمایشگاه کتاب هم قابل تهیه است و البته احتمالا از طریق انتشارات نگارنده دانش هم بتوانید خرید اینترنتی کنید
پاسخ:
پاسخ: 1- این تخمینهای اولیه عمدتاً سلیقه ای است و خیلی قاعده خاص و قطعی ندارد. در مورد عرض تیر هم به هر حال تخمین عرض به عنوان نسبتی از ارتفاع تیر تقریب مناسبی است و ربطی به وجود یا وجود دیوار برشی ندارد البته وجود دیوار برشی باعث میشود که ارتفاع تیرها کاهش یاید و تبعاً عرض تیرها را هم میتوان کاهش داد. معمولاً مناسب است که عرض تیر مقداری کمتر از ارتفاع آن باشد که تا طرح اقتصادی شود. ولی به دلیل مسایل اجرایی همیشه این مساله صادق نیست.
2- سقف کامپوزیت عمدتاً یک طرفه است. اما در دهانه ای از آن نسبت طول به عرض کمتر از دو شود میشود رفتار دو طرفه از آن انتظار داشت
پاسخ:
پاسخ: طراحی و مدلسازی مشابه بقیه پیها انجام میشود. اگر پی مربعی باشد دو نوار یکی افقی و دیگری عمودی تعریف میشود. اگر مستطیلی باشد به همین شکل نوار ساخته میشود فقط نکته ای در مبحث نهم در مورد تمرکز آرماتورها در قسمت زیر ستون بیان شده که باید رعایت شود
پاسخ:
پاسخ: قبلاً هم گفته ام که بدون داشتن فایل ایتبز این کار امکانپذیر نیست اگر اصرار به این کار دارید اعدادی فرضی برای این کار در نظر بگیرید ولی باور کنید بدون داشتن فایل ایتیز یا انجام یک تحلیل دستی تقریبی نمیشود نیرویی حتی تقریبی برای ستونها و دیوارها حدس زد.
پاسخ:
پاسخ: کتاب روی سازه های بتنی تمرکز دارد. انشاالله برای سال آینده هم جلد دوم با تمرکز روی سازه های بتنی و البته شاید کمی تخصصی تر ارایه میشود. البته حداقل جلد سوم هم با تمرکز روی سازه های بتنی خاص مثل سازه های پیش تنیده و ... نیز میشود تهیه کرد ولی اینکه فرصت این کار باشد یا خیر معلوم نیست. روی کتاب فولادی هم فعلاً تمرکز روی بازنویسی کتاب قبلی که با مهندس اصغری داشتیم خواهیم داشت و شاید در آینده آن را هم توسعه بدهیم
پاسخ:
پاسخ: این مساله بستگی به مقاومت خاک دارد وقتی تنش زیر پی در صورت استفاده از پی نواری از حد مجاز بیشتر شود چه یک طبقه چه 20 طبقه باید به سراغ پی گسترده بروید و اگر پی گسترده هم جوابگو نبود باید از شمع در زیر پی ها استفاده کنید
پاسخ:
پاسخ: چنین موردی را تا به حال نشنیده ام. شاید منظورتان اختلاف نشست ماکسیمم و مینیمم است که این مورد در صورت نمایش شکل تغییر شکل یافته پی تحت ترکیب بار مورد نظر میتوانید مقادیر ماکسیمم و مینیمم تغییر شکل را به راحتی استخراج و تفاضل آن دو را به دست آورید
پاسخ:
پاسخ: چیزی که شما بیان کردید طبیعی است. طول کوتاه دهانه باعث بالا رفتن سختی و ازدیاد لنگر خمشی تیر و از آنطرف به دلیل کوتاهی تیر افزایش نیروی برشی تیر میشود. میتوانید تا جایی که میشود و معماری اجازه میدهد از ارتفاع و عرض بیشتر برای این تیر استفاده کنید. اگر این راه جوابگو نبود میتوانید از کمک این تیر به تحمل بارهای جانبی صرفنظر کنید و اتصالات آن را مفصلی کنید و یا کلاً ستون میانی را حذف کنید و یک دهانه 9.5 متری داشته باشید. البته راه حل اول به نظر منطقی تر است.
پاسخ:
پاسخ: 1- منظور شما را از سکوی آسانسور متوجه نمیشود ولی بار زنده آسانسور فقط مربوط به کف آن است که االبته چون کف آن مدل نمیشود این نیرو به بالاترین تراز آن یعنی تراز خرپشته اعمال میشود. البته آسانسور 4 ستونک نبشی دارد که حداقل بخشی از بارهای آن را تحمل میکند ولی میتوانید در جهت اطمینان کل بار آسانسور را به سقف خرپشته بدهید. مقدار آن هم در آیین نامه جدید عوض شده و در حدود 360 کیلوگرم بر متر مربع شده است البته جز آن باید وزن آسانسور و موتور ان که در خرپشته اعمال میشود هم به بار مرده خرپشته اضافه شود.
2- چون سختی با طول دهانه در سیستم قاب خمشی نسبت عکس دارد کاهش طول دهانه باعث افزایش سختی و افزایش لنگر خمشی و نیروی برشی ناشی از بارهای جانبی میشود
3- سقف کوبیاکس محدودیت فنی برای طول دهانه به شرط محاسبه دقیق آن برای خمش ، برش ، خیز و ارتعاش ندارد ولی به دلایلی غیرفنی توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای آن محدودیت طول دهانه در نظر گرفته شده است این محدودیت هر چند وقت بازبینی میشود.
پاسخ:
پاسخ: بله همین درست است البته در ویرایش جدید مبحث ششم این بار فکر کنم 360 شده است و البته باید بار برف خرپشته را هم به آن اضافه کنید
پاسخ:
پاسخ: بله اثرات بار ثقلی کاهش می یابد. در مورد دلایل غیرفنی مساله اینست که در مورد سیستهای جدید برخوردهایی که میشود محتاطانه است و تا زمانیکه این سیستمها از نظر طراحی و اجرا جا نیفتند دامنه کاربرد آنها محدود میشود.
سوالی ازتون داشتم.آیا همیشه روشLRFDاز روش تنش مجازاقتصادی تر است؟ازیکی ازاساتید سازه پرسیدم گفتند همیشه اینطورنیست.اماکتاب فولاد دکترآهنگر نوشته روش حدی از تنش مجازاقتصادی تراست.میخواستم بدونم کدومش درسته؟ واگر روش حدی اقتصادی تراست دلیلش چیه؟
باتشکرازشما