وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

این وبلاگ متعلق به احمدرضا جعفری میباشد. مقالات، پروژه ها، برنامه های نرم افزاری، دیدگاهها، برنامه های کلاسی و .... از جمله مطالبی هستند که در این وبلاگ قابل دسترس میباشند.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

 مرجع کاربردی طراحی سازه های بتنی با نرم افزار ETABS 2013 و SAFE 12
بر مبنای مبحث ششم مقررات ملی ویرایشهای 88 و 92
به همراه توضیحاتی در مورد تغییرات مبحث ششم و آیین نامه 2800 ( بر اساس ویرایش 92 مبحث نهم و پیش نویس نهایی ویرایش 4 آیین نامه 2800 )


نمایشگاه بین المللی کتاب
سالن15 / غرفه 421
انتشارات نگارنده دانش











جلد اول
نویسندگان :
رضا سلطان آبادی
احمدرضا جعفری
انتشارات نگارنده دانش
www.negarandedanesh.com
ویراسته : علی کلانتری
نوبت چاپ : اول ، 1393
تعداد صفحات ، قطع : 996 خشتی
تعداد : 1500
بها به همراه CD : چهل و پنجهزار تومان
مراکز فروش :
نگارنده دانش تلفن : 66962305-66962053
آزاده ، تلفن : 66415753
جزییات بیشتر به همراه فهرست مطالب کتاب

کتاب به صورت پروژه محور است و جلد اول که هم اکنون آماده شده است شامل دو پروژه میباشد که به صورت گام به گام مراحل طراحی آنها در نرم افزار های ETABS 2013 و SAFE 12 توضیح داده شده اند. نکات زیر در مورد این کتاب قابل ذکر است :
1- مبنای این دو پروژه مبحث نهم ویرایش 88 است اما به دلیل عدم تغییرات عمده در ضوابط مبحث نهم در ویرایش 92 نسبت به ویرایش 88 کلیت مطالب بر اساس ویرایش 92 نیز قابل استفاده است ضمن اینکه در یک بخش ضمیمه تغییرات لازم در پروژه ها بر اساس ویرایش 92 مبحث نهم توضیح داده شده اند.
2- مبنای پروژه اول مبحث ششم ویرایش 88 و پروژه دوم مبحث ششم ویرایش 92 است. در مورد پروژه اول در انتهای کتاب توضیحاتی در مورد تغییرات لازم جهت انطباق روش طراحی بر ویرایش 92 مبحث ششم ارایه شده است.
3- مبنای هر دو پروژه برای بارگذاری زلزله ویرایش سوم آیین نامه 2800 است اما در انتهای کتاب توضیحاتی در مورد تغییرات لازم برای اینکه این دو پروژه بر اساس پیش نویس نهایی آیین نامه 2800 ویرایش 4 نیز قابل استفاه باشند داده شده است.
4- تلاش بر این بوده است که کتاب مابین مباحث تئوری و مباحث نرم افزاری پلی باشد که هر دو را همزمان به خواننده آموزش دهد. بر این اساس در کنار توضیح گام به گام روند پروژه با ارایه محاسبات دستی و ذکر بندهای آیین نامه ای مرتبط و نکات مربوط به تهیه نقشه های اجرایی از محاسبات کامپیوتری ( با لحاظ کردن محدودیتهای آیین نامه ای ) به خواننده اطلاعات کافی در هر دو مورد داده میشود. در واقع هدف اینست که خواننده در انتهای مطالعه کتاب هم با نکات نرم افزاری و هم با نکات تئوریک آشنا باشد و بتواند بین تئوری و عمل ارتباط مناسب برقرار نماید.
5- نوع پروژه ها به گونه ای انتخاب شده است که در انتهای کتاب خواننده در مورد اکثر نکات پرکاربرد در زمینه طراحی سازه های بتن آرمه اطلاعات کافی را کسب نماید. در انتهای مطالعه کتاب انتظار میرود که خواننده در زمینه موارد زیر به اطلاعات مناسب دست پیدا کند :
- بارگذاری استاتیکی زلزله
- روش تحلیل دینامیکی طیفی
- طراحی سقفهای تیرچه بلوک
- طراحی سقفهای دال متکی بر تیر
- طراحی دیوارهای برشی ( بدون بازشو )
- طراحی دیوارهای حائل
- طراحی قابهای خمشی بتنی در دو سطح شکلپذیری متوسط و ویژه
- نکات مربوط به سیستم دوگان قاب خمشی و دیوار برشی
- نکات مربوط به طراحی پی ( گسترده و نواری )
-نحوه کنترل صلبیت دیافراگم سقف
- نحوه استخراج زمانهای تناوب تحلیلی
- نکات مربوط به ضرایب ترک خوردگی ( قاب و دیوار برشی)
- نکات مربوط به طراحی سازه ( قاب و دیوار برشی ) بر اساس آیین نامه ACI311-08
- نکات مربوط به طراحی سازه ( قاب خمشی بدون دیوار ) بر اساس آیین نامه CSA-04
- نکات مربوط به تهیه نقشه های اجرایی از نتایج نرم افزار با رعایت محدودیتهای آیین نامه ای
و ....
جزییات بیشتر را میتوانید در فهرست مطالب کتاب که در پست اول تاپیک لینک شده است مشاهده فرمایید

ذکر این نکته هم ضروری است که هر چند مجموعه فوق فعلاً فقط در جلد اول آن چاپ شده است ولی محتوای کتاب برای کسانی که تازه وارد حرفه طراحی سازه های بتنی شده اند و دانشجویانی که قصد انجام پروژه های بتن را دارند تقریباً کامل نیست و بدون نیاز به جلد دوم نیز بخش عمده ای از نیازهای یک مهندس طراح سازه بتنی را تامین میکند
سعی بر اینست که در جلدو دوم کتاب به سراغ موارد خاصی برویم که به گونه ای مکمل مباحث جلد اول باشد و ضعفهای احتمالی جلد اول را پوشش بدهد.
خرید اینترنتی کتاب

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۷
احمدرضا جعفری

نظرات  (۵۶)

سلام استاد
دوستت دارم
سلام استاد
وقت به خیر
ببخشید استاد برای کم کردن تغییرشکل های پی توی سیف باید چیکار کنم؟
پی نواری طراحی کردم باعرض 1متر و حداکثر نشست 2.5سانتی متر براش تعریف کردم.
استاد عرض تغییر بدم یا اینکه مدول الاستیسته تا نشست ها کم بشه؟
نشست های نزدیک 8سانت دارم.
و سوال دیگه اینکه برای کنترل برش پانچ همه ستون ها NCمیزنه
چرا اینطوریه؟استاد 4گوشه بازشوها هم اعدادی مشخص میشه برای کنترل برش پانچ.مگه برش پانچ فقط درمحل ستون ها نیست؟

پاسخ:
پاسخ: در پی نیازی به کنترل تغییر شکل به شرطی که تنش مجاز ارایه شده برای پی با لحاظ کردن نشست مجاز نیز باشد. به هر حال برای کاهش نشست بهترین راه حل افزایش ضخامت پی و پس از آن افزایش عرض پی و مقاومت بتن آن است. مشکل عدم نمایش محاسبه برش پانچ هم به این دلیل است که بخشی از محیط پانچ در داخل قسمتهای opening بین نوارها افتاده است. برای رفع این مشکل عرض نوارها را به صورت موضعی در محل اتصال به ستونها افزایش دهید البته توجه کنید که در هر صورت نرم افزار سیف مشکلاتی در محاسبه پانچ دارد و بعضاً در تضخیص موقعیت ستون ( گوشه کنار یا وسط ) اشتباه میکند و دست بالا محاسبات را ارایه میدهد
استادخیلی خیلی ممنونم بابت راهنمایی های کاملتون.ببخشید خیلی سوال میپرسم.من زمانی که پی معرفی کردم نوع پی رو MATانتخاب کردم بااینکه نواریه البته مطابق با کتاب باجی.
اما توی جزوه راهنمای سیف آقای سلطان آبادی نوع پی, SLABمعرفی کرده.خواستم بدونم کدومش درست تره وچرا؟

پاسخ:
پاسخ: تفاوتی بین این دو نیست در صورتی که دو المان روی هم تعریف نکرده باشید این موارد وقتی اهمیت دارد که دو المان سطحی در یک محل روی هم تعریف کرده باشید که در این حال نرم افزار بر اساس نوع تعریف المان بین آنها اولویت بندی کرده و مشخصات یکی از این دو را جهت آنالیز و طراحی استفاده میکند.
سلام جناب مهندس جعفری
انبساط وانقباض میتواند باعث ایجاد تنش های داخلی گردد(درسازه نامعین).وقاعدتا درطبقه آخر حداکثرمقدارتغییرشکل ناشی ازاین بارهای حرارتی ایجاد میگردد.حال اگرطبقات بالارا مفصلی کنیم برای جلوگیری از تنش ها خوب است؟
اگرمفصلی کنیم آیا سختی سازه(البته سختی برای تحمل بارثقلی کم میشود.وگرنه بامفصلی کردن،سختی جانبی زیاد میشود) به مقدارزیادی کاهش می یابد؟

پاسخ:
پاسخ: متوجه نشدم که چرا طبقه آخر تنش حرارتی زیاد میشود. تنش در جهت ایجاد میشود که نامعینی داریم یعنی در جهت طولی و عرضی . اگر شما طول سازه را محدود کنید مثلاً تا حداکثر 30 متر ، مقدار تنش های حرارتی قابل صرفنظر خواهد بود. مفصلی کردن تیرها هم اصلاً مناسب نیست و باعث کاهش سختی سازه میشود و البته ربط آن به تنش حرارتی را متوجه نشدم. چون تنش حرارتی به نامعینی سازه در راستای محوری مرتبط است.
خیلی ممنون استاد.
ببخشید که مزاحم وقت شما شدم.

پاسخ:
پاسخ:
خواهش میکنم
سلام استاد جعفری
من قبلا براتون پیام گذاشتم جوابی نگرفتم.با کد 2013 مشکل دارم نمیدونم start up کجاست خط که میکشم خیلی بزرگ میشه چطور تغییر واحد بدم؟

پاسخ:
پاسخ: من در مورد اتوکد 2013 خیلی تخصصی ندارم

سلام استاد. وقت بخیر . برای تحلیل و طراحی دستی به روش حالت حدی جزوه یا کتابی هست که بتونم باهاش پروژه فولاد پیشرفته انجام بدم. ممنون اگه کمکم کنید

پاسخ:
پاسخ: چیز خاصی سراغ ندارم اگر پیدا کردید برای من هم بفرستید
سلام
اقای مهندس توضیحی در باب ضریب 0.7 که برای بادبند در ایتبس وارئ میکنیم میدهید
ممنون

پاسخ:
پاسخ: این ضریب در واقعی ضریب k برای محاسبه لاغری بادبند برای کمانش در صفحه عمود بر صفحه قاب اصلی بادبند است
سادگی را از آب به ارث برده اید و سخاوتتان را از آفتاب، مهربانیتان به باران میماند و شادیتان به چشمک زدن ستاره ها و وجودتان زایش همه دوست داشتنی هاست.
روز معلم مبارک


پاسخ:
پاسخ: سپاس از شما

سلام استاد
تبریک و تهنیت به مناسبت پایان کار کتاب دستنوشه خودتون
باید خیلی جامع و کامل باشه . درست مثل جزوه هاتون .

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم. امیدوارم به همین شکل باشد.
سلام آقای مهندس جعفری روزتون رو تبریک میگم به راستی که شمامدرس شایسته ای هستید ومهم ترین رکن تعلیم اخلاق است که شما از نوع حسنه اش رادارید

پاسخ:
پاسخ: مرسی

۱۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۸:۱۸ حسین یادگاری
ردیف نیمکت ها، با نظم و ترتیب، در سکوت، منتظر نشسته اند. آن مستطیل سبز رنگ، در کنار گچ های بریده بریده، به اتفاقی فکر می کنند که ناگهان، دیوارها و کف پوش و سقف آبی اتاق پر می شود از شادی و هیاهو ؛ سرشار می شود که فریاد زندگی و ...


سلام استاد.وقتتون بخیر .استاد روزتون مبارک .

پایدار و موفق باشید

پاسخ:
پاسخ: ممنونم
سلام استاد

روزتون مبارک باد




پاسخ:
پاسخ: متشکرم
سلام. به چه دلیل است که برای اقتصادی تر شدن طرح دوره تناوب ساختمان را در ضریب 1.25 ضرب می کنند؟
مگر ارتباط آنها چطور است؟

پاسخ:
پاسخ: افزایش زمان تناوب باعث کاهش ضریب B و به تبع آن ضریب زلزله و کاهش برش پایه زلزله میشود
سلام استاد روز به خیر
ببخشید مهندس امیدی وبلاگشون رو حذف کردن یا آدرسش عوض شده.
یه مدته برامن باز نمیشه.

پاسخ:
پاسخ: ظاهراً خودشان غیرفعال کرده اند دلیل اصلی آن را نمیدانم به چه دلیل بوده ولی حدس میزنم به دو پست آخر وبلاگشان مرتبط است.
سلام استاد من متسفانه همدان نبودم و به نت دسترسی نداشتم.منم این روز رو (هفته)معلم رو بهتون تبریک میگم.راستی استاد خبر ندارید؟من هرچی سعی میکنم برم تو وبلاگ مهندس امیدی نمیشه.چرا؟متاسفانه ایشون خیلی از وضعیت بوجو اومده گلایه مند بودن و الحق و الانصاف واقعا حق با ایشون بود و هست.خیلی از مهندسین الان هستند که بدلیل رابطه و ضابطه هایی که وجود داره متاسفانه جلو پیشرفتشون و جلو خدمت کردنشون به این اجتماع گرفته میشه.ما در جا نمیزنیم داریم علممون رو کپی پیست میکنیم.به هر حال باید نگران بود.حرفای این چنین بسیار زیاده.من خودم به شخصه در آزمون استانداری شرکت کردم ولی تا الان اگه شما نتیجه ای از این آزمون دارید،منم دارم.اینجور مسائل واقعا مایه تاسفه.

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم. بله مهندس امیدی خودشان وبلاگشان را غیرفعال کرده اند. نمیدانم به چه دلیل ولی ظاهراً نسبت به برخی مسایل دلخور هستند که من هم از آن بیخبرم
سلام استاد
استاد شما میدونید دانشگاه توسعه تا چه رتبه ای ارشد عمران قبول میشه؟

پاسخ:
پاسخ: نه دقیق خبر ندارم ولی سالهای قبل حداقل بالای سه هزار را خبر دارم که قبول شده بودند
سلام استاد جلد دوم این کتاب طراحی سازه های فولادی کی منتشر میشه؟ باتشکر

پاسخ:
پاسخ: برنامه ریزی ما برای نمایشگاه کتاب 94 است. امیدوارم بتوانیم به آن تاریخ کتاب را برسانیم
سلام استاد پیشاپیش ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر و همچنین روز ملی جوراب رو به همه ی پدران ایران زمین و همچنین شما تبریک میگم.

پاسخ:
پاسخ: سپاس از شما. البته من همان جوراب را هم نگرفته ام.
سلام
روز پدر را به شما تبریک عرض مینماییم

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم
روز مرد و روز پدر رو حضور جنابعالی تبریک عرض میکنم. در سایه الطاف پروردگار موفق باشید.
با رتبه 1600 میشه ارشد بوعلی (هر گرایشی) قبول شد؟

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم
رتبه های سالهای قبل توی اینترنت موجود است. به نظرم یک مقدار قبولی حداقل توی روزانه سازه و خاک بوعلی مشکل باشد ولی شبانه ها و همچنین گرایش آب به نظرم میتوانید قبول شوید
سلام آقای مهندس جعفری
ولادت امیرالمومنین علی(علیه السلام) و روز پدر را به شماتبریک عرض میکنم.
درپاسخ دوست مون که با اسم* نظرگذاشته اند باید بگم که رتبه خوبی آوردن وتبریک میگم.شبانه سازه یک مقدارش احتمالش کمه ولی احتمالش وجود دارد، خاک شبانه هم خیلی محتمل بود ولی متاسفانه امسال خاک شبانه رو حذف کرده وفقط 4نفر روزانه میگیرد.توصیه میکنم خاک ملایر نزنید.آب صنعتی اصفهان شبانه هم میتونید فکر کنید.

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم
سلام
سوالی در مورد همپایه کردن برش پایه داشتم. دلیل انجام اینکار چیه ؟؟
بعد در مورد سازه هایی که آیین نامه تحلیل استاتیکی رو مجاز ندونسته هم این هم پایه سازی باید انجام بشه ؟؟

پاسخ:
پاسخ: دلیل این کار اینست که در تحلیل دینامیکی مواردی مثل وجود میانقابها عملاً دیده نمیشود در واقع این تحلیل برای شرایط ایده الی انجام میشود که عملاً دستیابی به آن ممکن نیست همپایه سازی باعث میشود شرایط ایده آل با واقعیت تا حدی همخوانی داده شود. این مساله برای تمام سازه ها که تحلیل دینامیکی میشوند اجباری است
سلام
بااجازه شما آقای مهندس.
خواستم به دوستمون که 1600آورده,اولا تبریک بگم.
دوما:شما میتونید سازه و خاک و راه دانشگاه زنجان قبول شیدانشالله.
اتفاقا از دوستای همکلاسیمون اونجاهستن و راضین .
آب بوعلی هم حتما قبول میشید.(روزانه)
موفق باشید.
سلام ، استاد چطوری توی وبلاگ میشه یه موضوع نوشت و باقی مطلب را در ادامه مطلب وارد کرد؟؟

پاسخ:
پاسخ: در هنگام نوشتن مطلب گزینه درج در ادامه مطلب را بزنید و بقیه مطالب مورد نظرتان را آنجا کپی کنید
سلام از طریق وبلاگتون می خواستم به اقای مصطفی عندلیبی که رتبه 700 اوردن تبریک بگم

پاسخ:
پاسخ: من هم به ایشان تبریک میگویم من هم امروز متوجه شدم فکر میکنم بهترین رتبه از دانشجویان موسسه در چند سال گذشته بوده اند.

سلام از استاد زحمتکش خودم مهندس جعفری تشکر میکنم که راهنمایی خوبی با صبروحوصله ارائه دادندو از شما دوست گرامی که نمیدونم اسمتون چیه ایشاالله همه دوستان در کل زندگی موفق باشند

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم. انشاالله با یک انتخاب رشته خوب در یک دانشگاه خوب و مناسب موفق به ادامه تحصیل میشوید.
سلام استاد جعفری
نظرتون درباره دانشگاه ملایرچیه؟
به من گفتن روزانه های کردستان و ملایر و تفرش میارم.ولی چون استان همدانیم فکرکردم شایدملایربهتره درکنارش کارهم کنم.
نظرشماچیه.

پاسخ:
پاسخ: اگر منظور شما گرایش سازه آن باشد دانشگاه هایی که نام بردید تا جایی که میدانم تقریباً در یک رده قرار دارند و خیلی تفاوت قابل ملاحظه ای ندارند. شاید دانشگاه کردستان به خاطر مرکز استان بودن کمی مورد قبولتر از ملایر باشد ولی ملایر هم تا جایی که میدانم در حد قابل قبولی است. به نظرم اگر در استان همدان زندگی میکنید ملایر برای شما کمی مناسبتر است.
استاد وقتی دهانه بیشتر از 6 متر میباشد و تیر را نتوانیم بکشیم باید ستون را صورت مورب به ستون دیگر وصل کنیم؟
برای مهار ستون حداقل با چند تیر طبق ضوابط باید مهار شود؟؟این تعداد ربطی به دهانه دارد؟ممنون

پاسخ:
پاسخ: به هر حال ستون باید از هر دو سمت به ستون مجاور مهار شود حالا اگر دو جهت عمود بر هم نشد هم لزوماً ایرادی ندارد و با تیرهای مورب هم این کار انجام میشود. این مساله تا جایی که میدانم ضابطه خاصی ندارد و ربطی هم به دهانه تیرها فکر نمیکنم داشته باشد

سلام استاد من ارشد رتبه 4000آوردم،بنظرتون کجاقبول میشم ؟شبانه روزانه غیرانتفاعی؟
بنظرتون ارشد دانشگاه سطح پایین ارزش داره؟یابشینم واسه سال بعدبخونم؟
باتوجه به اینکه امسال 3ماه خوندم این شد،و سال گذشته با1ماه خوندن 11000بودم

پاسخ:
پاسخ: قاعدتاً قبول میشوید ولی نه جای خوبی. احتمالاً در حد راه غیرانتفاعی همدان. به نظرم اگر در خود توان مطالعه و رسیدن به رتبه اقلاً زیر 2000 را میبینید یکسال صبر کنید و سال بعد در جای بهتر قبول بشوید و گرنه همین امسال جایی بروید بهتر است

سلام استاد خشته نباشید .
یه کتاب خوب به عنوان منبع ارشد واسه تحلیل سازه و مقاومت سراغ دارید؟

پاسخ:
پاسخ: کتابهای زیادی هست مثل کتابهای سری عمران یا کتابهای فنایی برای تحلیل و مقاومت و یا کتاب گاج برای مقاومت مصالح
سلام آقای مهندس جعفری با اجازه تون
پیشنهادمن درتایید فرمایش مهندس جعفری به دوست عزیزی که با نام "دانشجو" نظر گذاشته بودن اینه که کتاب های 2جلدی تحلیل سازه سری عمران ومقاومت مصالح هم همون سری عمران خوبه.البته مقاومت گاج هم خوبه ولی سری عمران کامل تره.تحلیل سازه سری عمران مفصله ولی خیلی خوبه اگر کتاب با حجم کمتر میخواهید کتاب راهیان ارشد هم تحلیل سازه اش خوبه
موفق باشید
استاد این وبلاگ مربوط به یک انجمن خیریه بچه های سزطانی هستش ، لطفا بازدید کنید .ممنون
http://www.ngo-hamrahan-n-a.blogfa.com/

پاسخ:
پاسخ: چشم
استاد یه توضیح عامیانه راجع به اینکه برون از مرکزیت اتفاقی تشدید یافته رو هم مثبت و هم منفی در نظر میگیریم میدید لطفا
و هم یه توضیح در مورد مفهوم اینکه نیروی زلزله رو به صورت رفت و برگشتی در نظر میگیریم
ممنون

پاسخ:
پاسخ: در مورد برون از مرکزیت به دلایل مختلف ممکن است موقعیت مرکز جرم در تئوری با عمل متفاوت باشد برای لحاظ کردن این مساله مرکز جرم را یک بار در جهت مثبت و یک بار در جهت منفی جابه جا میکنیم. در مورد رفت و برگشتی بودن زلزله هم فکر میکنم مساله واضح است جهت اعمال نیروی زلزله نامشخص است پس باید هر 4 جهت اصلی سازه لحاظ شود. یعنی یک بار در جهت X و یک بار در جهت Y و هر کدام ا اینها یک بار در جهت مثبت و یک بار در جهت منفی
با تشکر از 887
سلام استاد
فولاد وبتن و اسه ارشد چه جوری باید خوند ؟میشه سوالاشو سر جلسه حل کرد.

پاسخ:
پاسخ: به نظرم بهتر است از روی کتابهای خاصی که برای ارشد تهیه شده است این دروس را مطالعه کنید به هر حال سوالاتی میدهند که یا مفهومی است یا اینکه با صرف وقت کم قابل حل باشد. سوالات سالهای قبل را نگاهی بیاندازید
سلام استاد
ارشد سازه دانشگاه امیر کبیر زمینه ی مهندسی مواد مرکب چه فرقی با ارشد سازه دارد ؟استاد رشته ی خاصیه که فقط 2 تا نفر روزانه و 1 نفر شبانه می گیره ؟استاد ارزششو داره یه سال بخونم که این رشته رو قبول شم ؟

پاسخ:
پاسخ: من ندیدم. احتمالاً در زمینه پلیمرها و مواد جدید کامپوزیت که بعضا در سازه استفاده میشود میباشد. شما اگر سازه هم قبول شوید میتوانید با موافقت استاد راهنما پایان نامه خودتان را در این زمینه کار کنید احتمالاً یک یا دو درس خاص با رشته سازه متفاوت باشد مثلاً درسی مثل مکانیک مواد مرکب جزو دروس اصلی آن باشد. به نظر من رشته خاص و فوق العاده ای نیست که برای آن یکسال معطل شوید

سلام استاد خسته نباشید
میخواستم بدونم اگر بخواهیم ساختمانی را در etabs طراحی کرده و برای انجام تحلیل پوش آور از آن برای نرم افزار sap خروجی بگیریم پس از آنکه خروجی را در sap بازخوانی کردیم مقاطع از جمله ابعاد ستونها و تیرها و سقف طراحی شده در etabs، عینا به sap منتقل می شود یا باید مجددا خودمان ابعاد اعضا را در sap وارد کنیم؟و در کل چه چیزهایی تغییر خواهد کرد؟
با تشکر

پاسخ:
پاسخ: اینمورد را تا به حال امتحان نکرده ام. اطلاعی ندارم

سلام استاد
استاد ببخشید نوع سقف در ساختمانهای بتنی وفولادی متفاوت است؟اگر متفاوت است در هر کدام از چه نوع سقفی باید در عمل استفاده کرد؟

پاسخ:
پاسخ: میتواند متفاوت نباشد ولی بحث اتصال به سازه بتنی یا فلزی است که خصوصاً در سازه بتنی کمی استفاده از برخی از سقفها را محدود میکند در سازه های بتنی سقف تیرچه بلوک مرسومتر است و در سازه های فلزی سقف کرومیت و کامپوزیت مرسومتر است البته در سازه های بتنی سقفهای دال ، کوبیاکس ، یوبوت و پیش تنیده هم کم و بیش استفاده میشود در سازه های فلزی نیز سقف متال دک نیز تا حدی استفاده میشود. ولی هیچکدام از این سقفها اینگونه نیست که ویژه سازه بتنی یا فلزی باشند و نتوان برای سازه دیگر استفاده کرد.
سلام استاد
استاد ببخشید برای طراحی یک سازه وقتی نقشه کد را به ما می دهند برای طراحی در ایتبس چه اطلاعاتی لازم است از شخصی که نقشه را به ما میدهد بگیریم؟یکی نوع سقف و نوع مهاربندی؛دیگر بجز این موارد چه چیزهایی لازم است؟یا همین دو را هم باید خودمان تشخیص دهیم ونیازی به پرسیدن سوال نیست؟

پاسخ:
پاسخ: شما میتوانید در مورد برخی از مسایل با مالک مشاوره کنید مثل نوع سقف و سیستم سازه ای ولی توجه کنید که در این موارد مهندس سازه باید تصمیم گیرنده نهایی باشد و نه مالک چون اینگونه مسایل فنی است و مالک از مسایل فنی اطلاعاتی ندارد. شما گزینه های مختلف را به همراه مزایا و معایب با زبان ساده به مالک توضیح میدهید و نظر او را میخواهید ولی اگر گزینه ای از نظر فنی قابل اجرا نباشد آن را حتی اگر مالک هم بخواهد قبول نمیکنید. برخی از مسایل هم باید با مهندس معمار هماهنگ شود مثل محدودیتهای سازه ای برای ابعاد ستونها تیرها و موقعیت و شکل بادبندها. غیر از نقشه شما باید مشخصات ژئوتکنیک محل احداث ساختمان را هم بخواهید.
سلام آقای مهندس جعفری
تو یک کتاب اجرای ساختمان دیدم که نوشته بود حساس ترین قسمت اجرایی ساختمان راه پله است.خواستم بدونم به نظر شما دلیلش چیه؟ به خاطر بحث زلزله است؟
سوال دیگر اینکه زمانی که نیروی زلزله به فنداسیون منتقل میشود آیا نیرویی که به فنداسیون میانی(فنداسیونهای ستونهای وسط پلان) وارد میشود بیشتر از فنداسیون های کناری وگوشه است؟ چرا؟
پاسخ:
پاسخ: به نظر من هر بخشی از اجرای سازه حساسیت خود را دارد و نمیشود به بخشی خاص از سازه حساسیت ویژه بخشید. دلیل اشاره به بحث راه پله را نمیدانم. راه پله هم بحث مهمی است ولی به نظرم نمیشود آن را مهمتر از اجرای بخشهای دیگر سازه دانست. نیروهای منتقل شده از ستونها به پی نیز لزوماً به میانی یا کناری بودن آنها ربط ندارد بر اساس تحلیل سازه هر ستون یک نیرو دارد که این نیرو باید به پی منتقل شود حالا ممکن است قسمت میانی بیشتر یا کمتر از قسمت های کناری باشد.
خیلی ممنون از پاسخ تون
سوال دیگری هم ازتون داشتم.باتوجه به اینکه خرپشته هم از نیروی زلزله سهم میبرد پس چرا تو ساختمانهای فولادی در خرپشته بادبند اجرا نمیشود؟ حال اگر بادبند نگذاریم راهکار دیگری هم وجود دارد؟چون بهرحال یک موضوع وجدانی است.این رو از شما میپرسم چون میدونم وجدان مهندسی دارید.
خیلی متشکرم

پاسخ:
پاسخ: وزن خرپشته اگر از 25 درصد وزن بام کمتر باشد نیازی به اعمال نیروی زلزله به آن نیست در غیر اینصورت باید سیستم مقاوم جانبی در خرپشته نیز ادامه یابد

سلام استاد ممنون از پاسخگوییتون
استاد ببخشید وزن سقف تیرچه بلوک و دیوار و تیغه ها که استاندارد تو نظام مهندسی تعریف شده چقدر است؟دیوار بازشو غیر بازشو وزنش متفاوت است یا یکی است ؟

پاسخ:
پاسخ: این مساله تا حد زیادی سلیقه ای است و استان به استان متفاوت است. با جستجو در اینترنت نمونه هایی مربوط به استان همدان ، فارس و ... را میتوانید پیدا کنید. تیرچه بلوک با یونولیت بدون بار معادل تیغه ها در طبقات در حدود 400 و بام در حدود 500 در می آید در صورت استفاده از بلوک سیمانی یا سفالی 80 تا 100 کیلوگرم به موارد فوق اضافه میشود. در مورد دیوارد هم بازشودار و بدون بازشو ، رو به نما و غیر نما با هم متفاوت است

ببخشید در ادامه سوالم میگم بالاخره به خرپشته به عنوان یک جرم نیرو وارد میشود درسته؟ یعنی منظور شما این است که قابل صرف نظر است؟ من تا بحال ندیدم در خرپشته بادبند استفاده شود،چون از نظر مالکین غیر اقتصادی است وطراح مجبور میشود استفاده نکند.
ممنونم از پاسخگویی تون

پاسخ:
پاسخ: اگر خرپشته وزنی کمتر از 25 درصد بام داشته باشد جرم آن به بام اضافه میشود در واقع به آن نیرو وارد میشود ولی این نیرو در تراز بام لحاظ میشود نه خرپشته

سلام استاد . برای محاسبه طول پارتیشن ها (برای بار معادل تیغه ها ) فقط تیغه های 15 سانتی رو حساب مسکنیم یا تیغه های 20 یا 30 رو هم حساب میکنیم..؟؟
ممنون

پاسخ:
پاسخ: قاعدتاً تیغه های 20 و 30 را باید در محل خود بار آنها را به صورت خطی اعمال کنید و نیازی نیست که در بار معادل تیغه ها بار آنها را لحاظ کنید
سلام . خسته نباشید .
من دارم محاسبات یک پی من منفرد رو انجام میدم ولی دارای مشکلاتی است ممنون میشم راهنمایی بفرمائید .
ساختمان دارای شکستگی است و ستون دقیقا در گوشه صفحه قرار گرفته و متصل به بادبند ضربدری هم می باشد .
در کنترل تنش زیر پی ؛ عدد تنش چند تا از پی ها نزدیک به 7 است و در انالیز مقدار خطا بسیار بیشتر از خطای مجاز است .
ساختمان دو طبقه و نامنظم و در هر دو جهت بادبندی است .
در ضمن امکان جابجایی بادبند هم نیست و روش ایتبس LRFD می باشد.
برای کاهش تنش چه کاری باید انجام دهم .؟

پاسخ:
پاسخ: احتمالاً شما ستون را نمیتوانید در وسط پی قرار دهید و این برون از مرکزیت باعث افزایش تنش در یک سمت پی به مقدار قابل توجه میشود خصوصاً اینکه از پی تکی هم استفاده کرده اید. به جای پی تکی از پی نواری استفاده کنید که به نوعی تنشها را بین نقاط مختلف تعدیل میکند. البته باید عرض مناسب هم برای آن استفاده کنید تا تنشها کاهش یابد. البته کمی تمرکز تنش در گوشه های پی هم ایراد چندانی ندارد. اگر با این اصاف باز هم جواب نگرفتید باید از پی رادیه استفاده کنید و یا در محلهای با تنش زیاد در زیر ستون از چاه شمع جهت انتقال نیروها به لایه های قویتر خاک در ترازهای پایینتر استفاده کنید. البته توجه کنید که استفاده از سیستم قاب خمشی به جای بادبند هم خود باعث کاهش تنشهای زیر پی و توزیع مناسب تنشها در زیر پی نیز میشود که البته به دلیل مشکلات دیگری که وجود دارد توصیه میکنم که این راه حل را به عنوان آخرین راه استفاده کنید
استاد ممنون از راهنماییتون . ولی با نواری کردن پی هم جواب نمی دهد . یعنی شنازها پاسخگوست ولی تنش زیر ستون باز هم تغییر چندانی ندارد و در حدود 7 است .
آیا منطقی است که برای ساختمان دو طبقه که بار بیش ترین ستون آن 27تن است از شمع استفاره کرد ؟چون 4 عدد از ستون ها تقریبا همین وضعیت را دارند .

پاسخ:
پاسخ: احتمال دارد که یک جا اشتباه کرده اید مثلاً ضریب فنریت خاک را درست ارایه نکرده اید. با این توصیفات احتمال اشتباه شما زیاد است. توجه کنید که کنترل را باید با ترکیب بارهای بدون ضریب انجام دهید و البته در ترکیبات بار زلزله یا 33 درصد مقدار مجاز را افزایش میدهید یا ضرایب ترکیب بارها را در 0.75 ضرب میکنید
سلام آقای مهندس عیدتون مبارک.
درمورد جانمایی تیر در پلان ساختمان سوالی داشتم.حتما باید در 2جهت به هرستونی تیر وصل شود؟حقیقتش من قاعده خاصی در کتابی ندیدم
سوال دیگراینکه اتصال بادبند در راه پله در2قسمت راه پله که به سقف وصل میشود مشکلی دارد؟یا این که همیشه قرار دادن بادبند در راه پله مشکل سازاست؟
یک سوال خیلی مهم هم دارم که آیا صلبیت صفحه ستون به سخت کننده هایش وابسته است یا به تعداد وآرایش میلگردهای مهاری؟
خیلی ممنونم ازپاسخ تون

پاسخ:
پاسخ: بهتر است به هر ستون حداقل از دو جهت تیر متصل شود به گونه ای که ستون در دو جهت مهار باشد اگر اینگونه نشد باید طول مهار نشده ستون را در جهتی که تیری به آن وصل نیست افزایش دهید. در مورد قرار دادن بادبند در راه پله توجه کنید که بادبند باید در دهانه ای باشد که اقلاً از یکی از دو جهت به سقف متصل باشد در غیر این صورت باید تدابیر مناسب جهت انتقال نیرو از سقف به بادبند پیش بینی نمایید. در مورد کف ستون هم گیرداری کف ستون هم به بولتها ربط دارد و هم به سخت کننده ها
سلام آقای مهندس جعفری
چرا بارمرده جان پناه برخلاف سایر دیوارها که برای یک متر مربع سطح دیوار محاسبه میشود،برای واحد طول محاسبه میشود؟ واینکه چرا با وجود اینکه دیوارجان پناه یک جرم محسوب میشود ونیروی زلزله به آن وارد میشود ولی تدبیری برای بارهای لرزه ای وارد به آن درنظر گرفته نمیشود؟
باتشکرازشما

پاسخ:
پاسخ: بارهای مرده مربوط به جان پناه هم مثل بقیه دیوارهای پیرامونی برای متر مربع حساب میشود و بعد در ارتفاع دیوار که در حدود همان یک متر است ضرب میشود. در مورد بار لرزه ای ناشی از بار جان پناه هم چون این بار جزیی از بارهای مرده است به بار مرده ساختمان و تبعاً بارهای ناشی از زلزله به صورت خودکار اضافه میشود
سلام.استاد من واسه گرایش ارشد بین 3 تا گیر کردم.سازه .خاک و پی مدیریت ساخت.به هر 3 تاشون هم یه اندازه علاقه مندم.کدوم بهتره؟

پاسخ:
پاسخ: از نظر رتبه الان مدیریت ساخت بهتر از بقیه است بعد از آن سازه و بعد خاک قرار دارد. اگر به هر سه علاقه دارید همان ترتیب فوق را در نظر بگیرید البته مدیریت ساخت رتبه بالایی میخواهد. به نظرم چون به هر سه علاقه دارید بیشتر اولویت را به دانشگاه با کیفیتتر بدهید تا رشته.
بااجازه آقای مهندس جعفری
خدمت دوست عزیزمون که راجع به اولویت بندی سه گرایش مردد بودن بگم که مدیریت ساخت معمولا رتبه های خیلی خوبی میگیرد مثلا پارسال نفر اول کنکور مدیریت ساخت رفته بود.ظاهرا درسهای سختی هم نداره.ولی این هم بدونید که برای ادامه تحصیل خیلی محدودیت داره(درایران) چون خیلی ظرفیت هاش محدوده.حتی شنیدم توایران دکترا نداره هرچند عده ای میگفتن دانشگاه تهران دکتراش رو داره.
به نظرمن اینکه میگن سازه وخاک اشباع شده ونرین اینهارو،حرف درستی نیست وخیلی هم کلیشه ایه.درسته فارغ التحصیل زیاد دارن ولی دلیل نمیشه براینکه ازشون فاصله بگیریم.معمولا کسانی که دراین گرایشها توانایی خاص دارند مشغول به کارند.تصورکنید ارشدسازه ای که فقط طراحی ساختمان بلده آینده چندان روشنی نداره چون خیلی ها این تخصص رو دارندولی اگرطراحی سوله یاسیلو بلد باشه میتونه خیلی موفقتر باشه.
درمورد خاک هم من خودم چون حسابی دنبال این بودم که این گرایش و انتخاب کنم بهتون توصیه میکنم.چون هم توزمینه ساختمان میتونید کارکنید هم توزمینه راه وگرایش جامعیه.برای ادامه تحصیل هم خیلی خوبه.شاید درهمدان چندان بازارکار مطلوبی نداشته باشد چون همدان حدود11-12تا دکترای خاک داره،حالا ارشدها به کنار.
بهرحال خواستم به شمادرحد توان کمکی کرده باشم.ان شاالله که مفیدبوده باشه.
ازآقای مهندس جعفری هم ممنونم

پاسخ:
پاسخ: در مورد گرایش مدیریت ساخت تا جایی که میدانم در ایران حداقل دانشگاه امیرکبیر دوره دکترای آن را دارد. احتمالاً دانشگاههای دیگر هم داشته باشند.
سلام استاد
توی ایتبس اگه بخوایم اندازه (از نظر شکل ظاهری نه سایز ، چون بزرگ رسم میشه صفحه رو خیلی بد شکل میکنه ) چی کار باید بکنیم.ممنون

پاسخ:
پاسخ: اگر منظور دایره ننمایشگر شماره آکس ها است سایز آن در پنجره edit grid data و قسمت Bubble size قابل تنظیم است و اگر منظور سایز نوشته هاست این مساله در قسمت option / preferences/ dimensions/tolerances و در قسمت maximum font size قابل تنظیم است
ممنون از پاسخ گویی.به قول یکی از اساتید بهمون میگفت مهندس هم بشید باید زیر نظر یه مدیر کار کنید.
خواهش میکنم.فرمایش شما صحیحه اما خب گاهی یک مهندس مدیر از یک مدیر مهندس بهتر عمل میکند.
سلام
کتابتون ب انتشارات همدان هم رسیده؟
میشه از اینجا تهیه کرد؟

پاسخ:
پاسخ: خبر ندارم. میتوانید اینترنتی خرید کنید
۰۸ تیر ۹۳ ، ۱۲:۰۹ عمران ملایر
سلام استاد گرامی
بهتر نیست چاپ های بعدی کتاب ایتبستونو بگبربم؟چاپ بعدبش چه زمانیه؟

پاسخ:
پاسخ: اگر منظورتان ویرایش بعدی کتاب است به این زودی ویرایشی روی کتاب انجام نمیشود
سلام استاد
کتاب طراحی سازه های فولادی با etabs کی منتشر میشه؟
ممنون

پاسخ:
پاسخ: متاسفانه در حال حاضر درگیر پایان نامه دکترا هستم فکر نمیکنم به این زودی فرصتی برای نوشتن یک کتاب جدید داشته باشم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی