وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

این وبلاگ متعلق به احمدرضا جعفری میباشد. مقالات، پروژه ها، برنامه های نرم افزاری، دیدگاهها، برنامه های کلاسی و .... از جمله مطالبی هستند که در این وبلاگ قابل دسترس میباشند.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات

سوالات امتحانی نیمسال دوم 92-93

سوالات امتحانی نیمسال دوم 92-93 مربوط به دانشگاه دولتی ملایر و موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان را به صورت یک فایل پی دی اف میتوانید از این لینک دانلود نمایید. این مجموعه شامل سوالات زیر است :

1- طراحی سازه های فولادی یک دانشگاه ملایر

2- طراحی سازه های فولادی دو دانشگاه ملایر

3- طراحی سازه های فولادی یک موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان

4- طراحی سازه های فولادی دو موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان

5- تحلیل سازه 2 کارشناسی پیوسته مهندسی عمران موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان

6- نرم افزارهای مهندسی عمران کارشناسی پیوسته مهندسی عمران موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه همدان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۴/۱۸
احمدرضا جعفری

نظرات  (۱۱۲)

سلام آقای مهندس جعفری
توی کتاب دکترگلابچی نوشته شده یکی از الزامات معماری بنا،سیرکولاسیون(circulation) است.خواستم بدونم مفهومش چیه؟ توی دیکشنری هم به معنای گردش،دوران،انتشار،جریان وچنین معانی ای است
باتشکر

پاسخ:
پاسخ: من هم چنین واژه ای را از دوستان معمار زیاد شنیده ام ولی تا به حال دنبال مفهوم آن نبوده ام. ظاهراً مفهوم مسیرهای حرکتی در یک ساختمان را دارد. در لینک زیر توضیحات کاملتری در مورد آن بیان شده است :
http://en.wikipedia.org/wiki/Circulation_%28architecture%29
سلام خسته نباشید طاعات و عبادات قبول درگاه حق می خواستم بدونم در پرتال اگر جهت نیرو رو عوض کنیم تو عددا تغییر که ایجاد نمیشه کجا تغییر ایجاد میکنه آیا جهت لنگراست اگه میشه راهنمایی کنید

پاسخ:
پاسخ: سپاس
اگر جهت کل نیروها عوض شود به تبع آن جهت نیروهای برشی ستونها و لنگرهای خمشی آنها عوض میشود. این مساله روی جهت بقیه نیروها نیز تاثیرگذار است
ba salam.aghaye mohanes bebakhshid be nazare shoma konkoore arshade emsal bar asase che ayin name e mibashad va shoma che ketabe konkoori ra moarefi mikonid? Ba tashakor

پاسخ:
پاسخ: در این مورد اطلاع ندارم ولی قاعدتاً به شیوه ای سوال داده خواهد شد که برای هر دو گروه سوالها قابل پاسخدهی باشند. جزوه خاصی مد نظرم نیست. جزوه معرفی شده در لینک زیر تهیه شده توسط دکتر حسین زاده را نگاهی بیاندازید :
http://iransaze.com/ftopicp-309016.html#309016
سلام
برای کنار آسانسور بهتر است ستون گذاست یا ستون های خود خرپشته کافی است؟

پاسخ:
پاسخ: کنار آسانسور 4 ستون همیشه به صورت نبشی تک هست و نیازی به ستونهای اضافه در سازه نیست
سلام.آقای مهندس ببخشید آدرس بالا صحیح نمیباشد.اگرمی شود بی زحمت تصحیحش نمایید.باتشکر

پاسخ:
پاسخ: الان امتحان کردم مشکلی نداشت
ببخشید استاد برا پروژه فولادم ناچارا فاصله ی بین دو تا ستونم هفت و نیم متر میشه.با توجه به اینکه هغت طبقه هست سایز ستون و تیر ب احتمال قوی بالا میره. بخاطر پارکینگ هم هست ک نمیشه طول رو کم کرد.
ب نظر شما این طول میتونه منطقی باشه یا اینکه پلان معماری مشکل داره؟
از نظر سازه ک ب مشکل میخوره

پاسخ:
پاسخ: وقتی که پلان شما اجازه ستونهای بیشتر را نمیدهد پس باید با همین وضعیت خود را سازگار کنید البته قبل از آن این نکات را به مهندس معمار گوشزد کنید شاید بتواند با تغییراتی جزیی به شما کمک در ستونگذاری بهتر کند
آیا لازمه تیرها و ستون ها برای آسانسور توی نرم افزار رسم بشه ؟؟
یعنی معماری هر چی بود ما بیایم چهار تا تیر بندازیم دور آسانسور؟؟ و نحوه اعمال بار آسانسور چطوریه ؟؟

پاسخ:
پاسخ: چیزی که در واقعیت اجرا میشود بهتر است در مدل نیز دیده شود البته 4 ستون نبشی آسانسور را لازم نیست مدل کنید. بخشی از بار اسانسور به این 4 ستون منتقل میشود ولی بهتر است در جهت اطمینان همه بار را به سازه اصلی بدهید این بار در تراز آخرین طبقه (بام یا خرپشته) اعمال میشود. محل اعمال بار آسانسور ترازی بین بام خرپشته است ( فکر کنم حدود یک متر بالاتر از تراز بام موتور اسانسور که عامل اعمال بار است به سازه متصل میشود)
سلام مهندس. طاعات قبول
اگه بخوایم مقطع دوبل ناودانی تعریف کنیم توی ایتبس همون باکسو تعریف می کنیم؟!

پاسخ:
پاسخ: یا باکس تعریف میکنید یا از سکشن دیزاینر کمک میگیرید برای جلوگیری از مشکل عدم فشردگی همان باکس را استفاده کنید. البته بهتر است از نسخه های 13.1.4 یا 13.1.5 ایتبز 2013 استفاده کنید
Salam.aghaye mohandes agar fardi dar moghavemat moshkel dashte bashad aya dalile asli an balad naboodane estatic ast? Shoma che rah va che jozve e ra baraye kheili khoob yad gereftan va alaghe peida kardan be darse moghavemat masaleh pishnahad mikonid? Pishapish tashakor mikonam, merci

پاسخ:
پاسخ: یکی از دلایل میتواند مشکل در استاتیک باشد ولی نه لزوماً تمام مشکل . کتابهای مختلفی هست مثل کتاب بیر جانسون ، مریام یا هیبلر. به هر کدام دسترسی دارید مناسب است
Aghaye mohandes ketabe janson ra che joori ba in hame hajm bayad motalee kard?

پاسخ:
پاسخ: اگر دنبال مطالعه اصولی هستید به هر حال باید دنبال چنین کتابهایی باشید. البته تمام مطالب آن نیازی به مطالعه نیست. بخشهایی را مطالعه کنید که توی سرفصل این درس است. اگر کم حجمتر میخواهید جزوه خودم هست که توی وبلاگ هم قرار داده ام
Jozve moghavemate shoma ra download kardam.be nazare shoma cheghadr baraye arshad mitavanad mofid bashad?

پاسخ:
پاسخ: تلاش کرده ام که بر اساس سرفصلهای ارشد باشد ولی جز آن حتماً سوالات سالهای قبل را هم مطالعه نمایید. اینکه چقدر میتواند مفید باشد را نمیتوانم اظهار نظر دقیقی کنم.
Aghaye mohandes be moshavere va rahnamayi shoma kheili ehtiaj daram.agar fardi ba
paye zaeif va motamayel be motavaset bashad va dalil zaeif boodan kam kari va shabe emtehani boodan bashad va alan bekhahad beravad terme7 va baraye 2 terme 7va8 faghat33 vahed mande bashad va ekhahad hame ra az sefr shoroo konad va dar arshad dar yeki az behtarin daneshgah haye iran ghabool shavad shoma che pishnahad hayi mikonid? Khahesh mikonam ta jayi ke mitavanid be tore kamel rahnamayi konid.mamnoonam


پاسخ:
پاسخ: به نظر من اگر پایه ضعیفی دارید و 33 واحد هم برای دو ترم بعد دارید که واحد کمی نیست و دنبال قبولی توی دانشگاه های خیلی خوب هم هستید یا باید برای این مدت باقیمانده که زیاد هم نیست وقت بسیاری بگذارید و یا اینکه برنامه ریزی شما برای سال بعد باشد. قبولی در ارشد کلاً سخت نیست ولی برای دانشگاه های خوب باید وقت بیشتری قرار دهید. با وضعیتی که توصیف کرده اید بعید میدانم به نتیجه برسید. به هر حال برای اینکه در کمترین زمان به نتیجه برسید روی تستهای سالهای قبل به همراه کتابهای تستی خوب هر درس ( که لیست آنها را در جاهای مختلف توی اینترنت میتوانید پیدا کنید) مطالعه داشته باشید. کتابهای پایه هر درس را هم داشته باشید ولی مستقیماً از روی آنها مطالعه نکنید بلکه از روی کتابهای تستی مطالعه کنید هر جا که به مشکل پایه ای برخوردید که مانع ادامه یادگیری شما شد مفاهیم پایه ای را از روی کتاب مرجع مطالعه کنید. توجه کنید که در کتابهای تستی به مفاهیم پایه ای چندان پرداخته نمیشود یا بسیار خلاصه پرداخته میشود. همچنین توجه کنید که برای موفقیت در آزمون ارشد نیازی به یادگیری تمام مفاهیم پایه ای نیست به همین جهت برای اینکه در کمترین زمان به نتیجه برسید نیازی به مطالعه کامل کتابهای پایه نیست ولی اگر وقت بیشتری دارید بهتر است کتابهای پایه را هم مطالعه کنید
برای آیین نامه ی CSA ترجمه وجود دارد ؟

پاسخ:
پاسخ: بعید میدانم. حتی اصل آیین نامه هم توی اینترنت من ندیده ام
سلام.آقای مهندس فصل بندی کتاب مقاومت مصالح جانستون به صورت زیر میباشد.به نظرشما کدوم فصلا رو باید بخونم تا برای یادگیری مقاومت و همچنین برای ارشد بتوانم درصد بالایی از این درس مسب کنم.البته در این درس پایه ی ضعیفی دارم.مرسی
فصل1:مفهوم تنش
فصل2:تنش وکرنش-بارگذاری محوری
فصل:پیچش
فصل4:خمش خالص
فصل5:تحلیل و طراحی درتیرها
فصل6:تنش های برشی درتیرها وعضوهای جدارنازک
فصل7:تبدیل های تنش وکرنش
فصل8:تنش های اصلی تحت یک بارگذاری مفروض
فصل9:تغییرمکان تیرها
فصل10:ستونها
فصل11:روش های انرژی

پاسخ:
پاسخ: فکر میکنم تمام فصول فوق ( به جز احتمالاً فصل آخر) به نوعی در امتحان ارشد هست ولی در هر فصل تمام مطالب نیست و بخشهایی از هر فصل نیازی به مطالعه نیست راه حل اینست که سوالات سالهای قبل را نگاه کنید و در هر فصل ببینید که کدام مطالب بیشتر مورد تاکید بوده است. از روی جزوه من هم نگاهی بیاندازید مطالبی که در ارشد سوالی نداشته اند را در جزوه نیاورده ام
سلام.استاد اگه میشه یه چندتا از کارنامه های قبولی امسال وسال قبل را در اختیار مابگذاریدو برای مثال با توجه به اینکه شما در دانشگاه دولتی ملایر تدریس می کنید،برای قبولی در ارشد سازه ملایر چه رتبه ای وچه درصدهایی باید حدودی در دروس کسب شود.اگرمی شود حتما درصدهارو بگید.متشکرم

پاسخ:
پاسخ: در اینترنت سرچ کنید فایل رتبه ها موجود است. برای ملایر درصدها را نمیدانم ولی حدود رتبه 1700 تا 2200 یا شاید کمی بالاتر هم برای رشته های سازه و خاک آن به نظر مناسب است.
پس برای پروژه بتنی ک داریم. و گفته شده ک بر اساس آیین نامه کانادا انجام شود طراحی
و طبق آیین نامه ایران بارگذاری شود. چ باید بکنیم؟
مبحث نهم با آیین نامه کانادا تفاوت دارد؟

پاسخ:
پاسخ: شرح آن طولانی است. به شخصه اعتقادی به این روش طراحی ندارم و مناسب نمیدانم. در کتابی که با آقای سلطان آبادی منتشر کرده ایم در یکی از پروژه ها توضیحات کامل برای طراحی بر اساس این روش داده شده است. در سایت ایران سازه هم توضیحاتی در چند جای مختلف سایت داده شده است.
سلام آقای مهندس جعفری
میخواستم بااجازه شما به دوستمون کمکی کنم.امسال به یاری خدا دریکی از دانشگاه های درجه یک دردوره ارشد مشغول به تحصیل میشوم.اتفاقا مثل شما پایه قوی ای نداشتم ولی با همت فوق العاده ای که گذاشتم نتیجه گرفتم.تمام سوالاتی که از آقای مهندس پرسیدید درسایت سری عمران پاسخ داده شده است.منابع خوب،بودجه بندی،توصیه ها ونکات لازم و....
قسمتی هم تحت عنوان تالارگفتگو وجود دارد که سوالات تون رو دراسرع وقت پاسخ میدهند.ومیتونید علاوه بر کمک مهندس جعفری ازآنجا هم کمک بگیرید.
برای درس مقاومت مصالح وتحلیل سازه اگر ازنظرمالی براتون مقدوراست میتوانید از کلاس های کنکورتهران استفاده کنید.خیلی از موسسات برای شهرستانی ها طرح ویژه دارند(البته اگرثبت نامش تمام نشده باشد) وهفته ای یکروز کلاس میگذارند وشما اون کلاس رو شرکت میکنید وبرمیگردید.اگرهم برایتان سخت است یا ازنظرمالی مقدورنیست،من خواندن کتاب مقاومت وتحلیل سازه 2جلدی سری عمران را پیشنهاد میکنم.البته منابع دیگری هم میشناسم اگرخواستید معرفی کنم.از کتاب های مرجع هم فاصله بگیرید چون شدیدا وقت شمارا میگیرند.مگرآنکه درحین خواندن کتاب کنکوری به مشکل برخورد کنید.از مقاومت مصالح چیزی حدود7سوال از خمش وپیچش وبرش می آید ویعنی حدود70درصدسوالات مقاومت از این 3فصل است.توصیه میکنم تحلیل سازه هم بخوانید چون اگرمقاومت را سخت بدهند سرجلسه افت روحیه پیدا می کنید.ولی بیشتر مقاومت بخوانید چون سوالات روتین تری دارد ولی تحلیل سازه میتواند ترکیبی شود. درس مکانیک جامدات خیلی مهم است.هم از نظرتاثیر درارشد،هم درادامه تحصیل
این رو هم خدمت شمابگویم که کسب دصدبالا دریک درس در2حالت اتفاق می افتد.یا باید پایه قوی داشته باشید یا خیلی تمرکز کنید ولی مطمئن باشید دورازواقعیت نیست.(البته دقیق نمیدانم منظورشمااز درصد بالا چه درصدی است)باتوجه به اینکه واحد دارید،باید خیلی از تابستان استفاده کنید.
اگر هرکمک دیگری هم خواستید،با اجازه آقای مهندس جعفری در خدمت شما هستم.

پاسخ:
پاسخ: با سپاس از پاسخ کامل شما
مهندس من ایتبس 13.1.5 رو نصب کردم و از همون فایل شما که باکسو اینا توش تعریف کردین استفاده می کنم برای بادبند..مشکلی که نداره؟
فقط یه سوال دیگه ببخشید
استاد توی قاب خمشی با بادبند اتصال بادبندارو گیردار کنیم یا مفصلی؟

پاسخ:
پاسخ: من این روژن را ندارم امتحان کنید ببینید مشخصات مقاطع درست است یا خیر. چون در انتقال از ورژن پایینتر به ورژن 13.1.3 مشکل داشت. اتصال بادبند هم بهتر است مفصلی فرض کنید. اگر بخواهید گیردار مدل کنید باید در طراحی اتصال باید لنگر خمشی منتقل شده را هم در نظر بگیرید.
۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۷:۴۴ عمران ملایر
با سلام وتشکر از وقتی که برای ما میذارید.
من ترم 5 عمرانم.امروز خیلی اتفاقی سوالای نظام مهندسی رو بررسی میکردم من هیچی بلد نبودم.خیلی استرس دارم الآن.به نظرتون اینکه بلد نبودم طبیعیه یا مشکل از طرز درس خوندن من تو 4 ترم قبل بوده که هیچی بلد نیستم.البته زیادم درس خون نیستم.ممنون از شما.

پاسخ:
پاسخ: آنهاییکه فارغ التحصیل شده اند و تازه کلاس هم رفته اند بعضاً به مشکل میخورند شما که ترم 5 هستید و اصلاً درسهای لازم را پاس نکرده اید. فعلاً نگران این موضوع نباشید
۲۱ تیر ۹۳ ، ۱۷:۴۸ عمران ملایر
به نظرتون ارزشی داره که الآن به این چیزا فکرکنم یا نه؟
چون خیلی از آینده و بیکاری میترسم این سوالو پرسیدم.
ممنون

پاسخ:
پاسخ: فعلاً به این مسایل فکر نکنید به چیزهایی فکر کنید که مربوط به همین الان است و نه آینده.
۲۲ تیر ۹۳ ، ۰۸:۰۸ محمد حامد
سلام دوست عزیز
طاعات قبول
با اجازه تون یکی از برنامه های تحت اکسلی که شما نوشته بودید رو که در آرشیوم داشتم تو وبلاگم به اسم شما آپ کردم.
ممنون

پاسخ:
پاسخ: مشکلی نیست
سلام استاد . به نظر شما مهندس حق طلب چه جور استادی هست؟ از نظر سواد و قدرت بیان و تسلط و......

پاسخ:
پاسخ: والله من ایشان را از 10 سال پیش میشناسم ولی در مورد چیزهایی که سوال کردید اصلاً اطلاعی در مورد ایشان ندارم. باید از دانشجویان قبلی ایشان سوال نمایید
Salam.aghaye mohandes tafavot haye madrake saze beine boo ali sina va daneshgahe malayer chist? Baraye ghabooli dar boo ali hodoodan che rotbe e mikhad? Ba tashakor


پاسخ:
پاسخ: به هر حال بوعلی بالاتر از ملایر است ولی تفاوت آنقدر هم زیاد نیست. رتبه های قبولی هم توی اینترنت هست دقیق آن را نمیدانم هر دو در حدود رتبه ای بین 1000 تا 2000 نیاز دارند.
۲۳ تیر ۹۳ ، ۱۸:۰۷ عمران ملایر
سلام.من ترمی که گذشت با مهندس حق طلب کلاس تکنولوژی بتن داشتم.واقعا ایشون تو این درس خیلی خیلی مسلط بودن وعالی درس دادن.
ولی یه کاری کردن که من دوس نداشتم.دوگروه تکنولوژی بتن ارائه شده بود که ایشون خودشون دو گروهو با هم یکی کردن وکلاسو تو آمفی تئاتر تشکیل دادن.اول گفتن که 4 ساعت کلاس تشکیل میشه ولی 4 ساعتو دو ساعت کردن که به نظر من کار غیراخلاقی بود.

پاسخ:
پاسخ: ایشان در بحث تکنولوژی بتن هم بحث تئوریک و هم اجرایی مسلط هستند ولی در مورد بقیه مسایل که ذکر کردید اطلاعی ندارم
سلام آقای کتاب طراحی سازه های بتنی جلد 1 را مطالعه کردم خدا خیرتون بده عالی بود.. کتاب در زمینه طراحی سازه های فولادی دارید یا قصد انتشارش را دارید اگر ندارید شما چه کتابی را پیشنهاد می کنید با تشکر ..

پاسخ:
پاسخ: نه متاسفانه فعلاً چنین کتابی ندارم متاسفانه فعلاً فرصت برای کتاب جدید ندارم تا بعداً چه پیش آید
سلام آقای مهندس جعفری
شما کتابی میشناسید که آموزشmatlabداشته باشد ولی مخصوص دانشجویان عمرانی باشد؟ من کتاب آموزش matlab انتشارات نگارنده دانش را هم که نگاه کردم بیشتر برای مهندسین برق بود.میخواهم کتابی باشد که برای پروژه های دانشگاهی آماده مان کند.
باتشکر

پاسخ:
پاسخ: یک کتاب هست که در واقع ترجمه یک کتاب انگلیسی است که اصل اکتاب انگلیسی را میتوانید توی اینترنت پیدا کنید من کتاب را دارم ولی در واقع چیز خاصی در آن ندیدم. همان نسخه انگلیسی آن بهتر است. توجه کنید که متلب برای شما وسیله است. شما باید اصول الگوریتم نویسی را یاد بگیرید. این اصول در هر رشته و برای هر هدف خاص ویژگیهای خاص خودش را دارد و بعد حالا باید این الگوریتمها را به برنامه معرفی کنید. وقتی شما الگوریتم را بلد باشید دیگر فرقی نمیکند که کتابی که نوشته شده برای رشته برق است یا مکانیک یا عمران. چون شما الگوریتم را بلد هستید. یک کتاب ویژه مهندسی عمران است که آقای ابراهیم نظری مفرد زحمت آن را کشیده اند ولی خبر ندارم که چاپ شده است یا خیر. این کتاب ظاهراً ویژه رشته عمران است
سلام استاد چرا در محاسبه بار اسانسور 20% را لحاظ می کنیم؟؟

پاسخ:
پاسخ: منظور شما از 20 درصد را متوجه نمیشوم اگر بحث بار زنده و محاسبه جرم موثر است که برای ساختمانهای مسکونی درصد موثر بار زنده 20 درصد است که فکر میکنم شامل بار زنده آسانسور هم بشود
سلام استاد من دانشجوی ترم 4 عمرانم میخواستم از الان شروع به خوندن دروس مهم ترم بعدیم کنم اگه اشتباه نکنم مهمترین درسای ترم بعدی من سازه های فولادی1 و تحلیل 2 باشن میخوام اگه امکانش هست یکم توضیح در مورد نحوه مطالعه این دروس کتاب های خوب تو این زمینه نرم افزار هایی که باید از الان به فکرشون باشم و خلاصه چیز هایی که نیاز دارم رو با توجه به تجربه ای که خودتون تو این مدت چه تو تحصیل و چه تدریس لطف کنین در اختیارم قرار بدین ممنون.

پاسخ:
پاسخ: والله اینها یک مقدار سلیقه ای است و بیشتر نظر استاد درس تعیین کننده است. من خودم برای سازه های فولادی یک مبحث دهم و جلد 5 مجموعه ازهری میرقادری را معرفی میکنم ضمن اینکه ترجیح میدهم که خودم مطالبی را به صورت در کلاس تدریس کنم. برای تحلیل سازه هم من خودم کتاب اطیابی و ولی پور را معرفی میکنم. البته اگر بخواهید عمیقتر مطالعه کنید و بیشتر وقت بگذارید کتاب طاحونی و لیل آبادی مناسبتر است. نرم افزار هم فعلاً برای شما زود است ولی سعی کنید کلاً کار با کامپیوتر و نرم افزار های عمومی آن مثل اکسل و ورد و اتوکد را یاد بگیرید. بعداً برای پروژه های فولاد و بتن ETABS و SAFE را یاد بگیرید. در مورد نحوه مطالعه دروس فولاد و تحلیل هم به شما توصیه میکنم در درجه اول از روی جزوات شروع به مطالعه کنید بخشهایی که متوجه نمیشوید و نیاز به مطالعه بیشتر دارید را از روی کتابهای مرجعی که معرفی کردم مطالعه کنید
علاقه ام به عمران از سر اجبار نبود نیست و نخواهد بود!سلام استاد
چیزی که میخوام بگم مطمئنم که فقط خواسته من نیست یعنی راستش رو بخوای فقط خواسته نیست یه نیازه .
میدونی استاد خیلی از بچه هایی که راه تو رشته تحصیلیشون میذارن علاقه رو داشتن ولی چون دور نما نداشتن و نقشه مسیر یه جورایی گم شدن تو بیراهه های راهشون.استاد یه درخواست دارم ازتون که مطمئنم کلی کمک می کنین به کسایی که لااقل عاشق این رشته هستن . تو اینترنت که سرچ میکردم رسیدم به یه وبلاگ که نویسندش داشت رشته انیمیشن میخوند تو دانشگاه تربیت مدرس نمی دونم میدونین یا نه ولی این رشته با اینکه خواهان زیاد داره ولی ظرفیتش خیلی کمه خلاصه تو این ویلاگ اومده بود و از ترم 1 شروع کرده بود هرچی که اساتیدش گفته بودن تجربه ها و هرچیز که لازم بود رو به ترتیب برا هر ترم نوشته بود حالا با توجه به اینکه شمام تو بهترین دانشگاههای ایران درس خوندین و یه چیز ارزشمند دیگه هم به اسم تجربه تدریس دارین و الان دکترای این رشته رو دارین میخوام خواهش کنم شمام این کارو کنین و به کل بچه هایی که از این امکانات دورن بگین که مثلا ترم 4 چیکار کنن (کتابهای خوب نرم افزار ها و...و اگه خاطره هاتونم بذارین که دیگه...)استاد میدونم که اگه این کارو کنین به خیلیا کمک کردین از جمله خودم ممنون.

پاسخ:
پاسخ: چیزهاییکه شما خواسته اید فرصت خالی زیادی میخواهد که متاسفانه الان من با کمبود وقت مواجهم ولی به صورت جسته گریخته چیزهایی قبلاً در فروم سایت ایران سازه در سالهای گذشته ارسال کرده ام که شاید به درد شما هم بخورد. البته در این زمینه شما باید تجربیات افراد مختلف را جمع آوری کنید و به یک فرد خاص متکی نباشید. آدمها با هم متفاوتند و تبعاً تجربه های متفاوتی هم دارند و تبعاً تجربیات یک نفر خاص برای تمام افراد هم صنف قابل تعمیم و استفاده نیست. با این وجود اگر تک به تک و کوتاه سوال کنید میتوانم به صورت کوتاه هم به مرور به شما همینجا پاسخ دهم.
سلام آقای مهندس بنده لیسانس عمران از دانشگاه آزاد کرج گرفتم ولی متاسفانه کاری پیدا نمی کنم و شرایطم به گونه ای هست که نمی تونم کارشناسی ارشد بخونم 2 تا سوال دارم اگر ممکن هست راهنمایی کنید با تشکر. سوال1 :می خواهم کلاس های آموزشی نرم افزار خانه عمران در تهران ثبت نام کنم ولی بعضی ها میگن بی فایده هست باز هم بیکار می مونی و پولت رو بیرون می ریزی..... نظر شما چیست ؟ سوال2 : اگر جواب شما مثبت است به من در خانه عمران دو نوع آموزش مقابلم قرار دادند آموزش اول : آموزش گام‌به‌گام محاسبات ساختمان به همراه آنالیز دینامیکی با ETABS & SAFE شامل مراحل تهیه دفترچه محاسباتی با ذکر کلیه جزئیات و نکات تجربی از بارگذاری تا طراحی فونداسیون در سازه‌های فولادی و بتنی ....آموزش کامل AutoCad دو بعدی و سه بعدی و 3d max ... آموزش کامل متره و برآورد..... آموزش دوم : دوره جامع اجرا و نظارت ساختمان‌ از فونداسیون تا نازک‌کاری به همراه کلیه نکات فنی و تجربی در سازه‌ها‌ی فولادی و بتنی (ویژه مهندسان عمران) .... نقشه‌خوانی ، تهیه نقشه‌های اجرایی و Asbuilt به نظر شما برای کدام شون کار بیشتر هست ؟ برای بنده فرقی نداره چون فقط هدفم پول بدست آوردن هست . ببخشین سرتون رو درد آوردم با تشکر

پاسخ:
پاسخ: 1- به نظر من برای آدم بیکار آموزش مرتبط با کار بهترین کاری است که میتواند بکند. تا وقتی که کاری ندارید از آموزشهای مرتبط با کار حالا لزوماً نه فقط توی بحث طراحی غافل نمانید این آموزشها در این بازار آشفته میتواند برای یافتن کار به شما کمک کند. 2- هر دو آموزش به نظر خوبست به این بستگی دارد که به کدام بخش بیشتر علاقمند هستید البته بحثهای اجرایی بیش از انکه آکادمیک باشد تجربی است. ولی از طرف دیگر بخش اجرا بیش از بخش طراحی نیازمند نیرو است. به نظرم تا وقتی که سمت و سوی علائقت معلوم نیست هر دو دوره مناسب است و سعی کنید همزمان یا متوالی هر دو دوره را استفاده کنید. البته اینهایی که گفتم به معنی تایید دوره های خانه عمران نیست چون واقعاً اطلاعی از کیفیت این دوره ها ندارم
با عرض سلام و خسته نباشید:
ضوابط مربوط به کنترل برش پانچ در چه مبحثی و چه فصلی از آن آمده است.

پاسخ:
پاسخ: در فصل دالها و فکر کنم بخشی در پی ها. ضوابط و جزییات کامل را از جلد دوم کتاب دکتر مستوفی نژاد فصل دالها مطالعه کنید چیزی که در آیین نامه هست چندان برای شما گویا و راهگشا نیست
سلام استاد راستش من به دو گرایش سازه و زلزله علاقمندم ولی نمیدونم کدومشون اینده بهتری دارن؟ایا ارزش این رو داره که ارشد دوتاشونو بگیرم ؟یعنی میتونم همزمان تو یه دانشگاه اختلاف واحد پاس کنمو با پایان نامه مشترک ارشد هردو رو بگیرم؟ضمنا من به دینامیک و ریاضیات و حرکت شناسی فیزیک علاقمندم با این حال به نظرتون کدومشون برام مناسبتره؟

پاسخ:
پاسخ: از نظر آینده فعلا که هیچکدام آینده خیلی خاصی ندارند. این دو رشته به هم نزدیکند و فقط در شاید دو درس اصلی با هم تفاوت دارند. ولی اینکه بشود هر دو گرایش مدرک بگیرید حداقل در یک دانشگاه فکر نکنم بشود. مگر اینکه یکی دانشگاه آزاد باشد و دیگری سراسری. یعنی در واقع در دو مجموعه متفاوت اقدام کنید. توجه کنید که چون این دو رشته به هم نزدیکند میتوانید در هر گرایشی که شروع کردید اولاً دروس اختیاری را از گرایش مقابل بگیرید و ثانیاً پایان نامه را در صورت تمایل از گرایش مقابل یا قسمت مشترک دو گرایش بگیرید. بحث طراحی لرزه ای بحثی است که هر دو گرایش قابل استفاده است. البته این بسته به وضعیت دانشگاه و اساتید و قوانین آن نیز دارد
سلام استاد
میخواستم بدونم کل نرم افزارهایی رو که ما باید تو لیسانس یاد بگیریم کدوما هستن ؟زبان برنامه نویسی متلب رو چه طور؟

پاسخ:
پاسخ: برای درسهای سازه ای ETABS و SAFE و مقداری هم اتوکد کفایت میکند. البته لازم است که آشنایی حداقل با بقیه نرم افزارهای عمومی مثل اکسل و ورد هم داشته باشید. برای درسهای غیرسازه ای اطلاع دقیق ندارم. متلب برای ارشد نیاز دارید برای کارشناسی خیر
استاد به نظر شما خوندن تحلیل 2 کار بیشتری میبره یا فولاد 1؟میخوام بدونم پیش خوانی کدوم رو زودتر باید شروع کنم ؟چون ترم اینده این درسا رو دارم .ممنون

پاسخ:
پاسخ: خیلی تفاوتی ندارد و البته بستگی به سرفصلی که استاد میخواهد درس بدهد هم دارد درسی که من میدهم فولاد یک زمان بیشتری میبرد
Salam.agar mishavad dar bareye pardise khod gardane daneshgah ha tozih dahid.aya madrak gereftan az anja arzeshi darad?

پاسخ:
پاسخ: من اطلاعات خاصی ندارم اینترنت بگردید یکسری مطلب هست. ظاهراً خیلی مدارک معتبری ندارند.
هزار راه نرفته

دلم غبار جاده می خواهد.
هزار راه نرفته
زدوده خواب از این چشمان خسته.
دلم مشتاق یک وسعت؛
همان آرام آبی ست
همان آبی؛
که نعشِ موج هایش
به روی شانه ی شن ها
به کف آرام گرفته.
ولی پاهای لرزان و گریزان؛
به یاری دست نمی یازند.
و در سُکر و سکون و سایه اینک؛
پر است
از حجم حسرت های دیروز؛
سینه ام باز.
(ش: شاهرخ اسدزاده)
سلام استاد شما تو دانشگاه شریف درس خوندید به نظر شما فرق اونجا با دانشگاهی مثل ملایر چیه؟اگه ما امکان قبولی تو هردو دانشگاه شریف و تهران رو برای ارشد داشتیم کدوم رو انتخاب کنیم؟

پاسخ:
پاسخ: خب تفاوتها که زیاد است. فضا کلاً متفاوت است. شاید بیش از همه دانشجوها هستند که فضای دانشگاه را عوض کرده اند. اکثر دانشجوها پیگر درس هستند. همین فضا باعث میشود که هر کسی که وارد این دانشگاه و دانشگاههای مشابه میشود او هم تحت تاثیر این فضا پیگیر درس باشد. اساتید خب از نظر سطح سواد به طور طبیعی بسیار بالاتر هستند ولی از نظر درسی که سر کلاس توسط استاد ارایه میشود شاید نزدیک به 80 درصد مشابه است به همین جهت شاید یک دانشجوی خوب در دانشگاه ملایر هم بتواند همسان با یک دانشجوی شریف بالا بیاید. سطح دانشگاه تهران هم در رشته عمران با شریف تقریباً یکسان و شاید حتی کمی بالاتر نیز باشد. هر کدام انتخاب کنید مناسب است.
با سلام خدمت شما به نظر شما بهترین دانشگاه تو گرایش سازه و زلزله در دنیا کجاست؟ایا دانشگاه هاروارد هم عمران داره؟

پاسخ:
پاسخ: متاسفانه اطلاعات دقیق در این مورد ندارم
سلام اقای مهندس. با توجه به اینکه شما در دنیای مجازی زیاد فعالیت میکنید. ایا خانواده و اطرافیان معترض نمیشوند؟(چون باید همیشه گوشی و یا تبلت به دست باشید).چه جوابی در پاسخ به اعتراض ان ها میدهید؟

پاسخ:
پاسخ: من با لپتاپ کار میکنم تبلت ندارم و گوشی هم فقط جهت مکالمه استفاده میکنم. اعتراض جدی به آنصورت که شما فکر میکنید نیست.
سلام .مهندس کنجکاو شدم دیگه. ماشینتون چیه؟

پاسخ:
پاسخ: برای چی میپرسید ؟ اگر دانشجوی من باشید که دیده اید: 206SD V8 مدل 89 نقره ای . کافیه ؟
با سلام. استاد برای ترم اینده چه درسی هایی در دانشگاه ملایر میگیرد؟. اگر هم دقیق نمیدانید لطفا حدودی بگید.ممنون

پاسخ:
پاسخ: اصلاً معلوم نیست که ترم بعد دانشگاه ملایر درسی داشته باشم. خودم علاقه دارم که فقط یک درس و یک گروه از بین دروس فولاد یک و دو را داشته باشم
سلام استاد
بعد از خواندن نظر دوستمون از دانشگاه ازاد کرج من کمی نگران شدم. چراکه ایشون در یکی از بهترین استان های ایران برای ساخت وساز زندگی میکنن با این وجود بیکارن حال ما که توی شهرستان زندگی میکنیم چه امیدی به اینده داشته باشیم؟؟؟؟
الان دارم افسوس میخورم که چرا دارم درس میخونم؟؟!!!

پاسخ:
پاسخ: فعلاً شما درستان را بخوانید فکر اینده را نکنید چون کاری از دستتان برنمی آید. شاید یک روز هم افسوس این روزها را بخورید که چرا خوب درس نخواندید
۳۰ تیر ۹۳ ، ۰۸:۱۸ عمران بدون توقف
سلام استاد شما تو جواب یکی از نظرات گفتید که ارشد عمران زلزله و سازه هیچ کدام اینده خاصی ندارند!یعنی مایی که داریم عمران میخونیم و به این گرایش ها علاقه داریم خودمون رو سر کار گذاشتیم

پاسخ:
پاسخ: در ایران که عمده کارهای طراحی به معلومات در حد لیسانس و کارهای اجرایی به معلومات در حد کاردانی نیاز دارد بیشتر از لیسانس درس خواندن شاید به شما در یافتن کار کمک کند ولی چیزی به معلومات شما مرتبط با کاری که انجام میدهید در حد قابل توجه اضافه نمیکند. ارشد و دکترا در ایران برای کسانی مناسب است که بخواهند در کار تدریس حضور داشته باشند و درصد کمی هم البته جذب معدود مراکز تحقیقاتی مثل مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن میشوند.
سلام آقای مهندس
میخواستم بدونم درست است که در تیرهای دوسرمفصل و تیرهای طره نیروی زلزله وارد نمیشود؟(البته نیروی افقی زلزله)،اگر درست است دلیلش چیست؟
توی سازه های بتنی، سقف کامپوزیت یا سقف های عرشه فولادی اجرا وطراحی میشود؟
باتشکر

پاسخ:
پاسخ: بله درست است. خب اگر کمی با اصول تحلیل سازه آشنا باشید خواهید دید که نیروی جانبی که به سازه وارد میشود در این تیرها ایجاد خمش و برش نمیکند البته نیروی محوری میتواند ایجاد کند که ما به خاطر صلبیت سقف از آن در طراحی صرفنظر میکنیم.
سقفهای مذکور در سازه بتنی هم با تامین تمهیدات لازم قابل استفاده است ولی تا به حال ندیده ام کسی استفاده کند و در واقع مرسوم نیست
سالها هست که از دیده‌ی من رفتی لیک:


گفته بودند که از دل برود یار چو از دیده برفت

سالها هست که از دیده‌ی من رفتی لیک

دلم از مهر تو آکنده هنوز

دفتر عمر مرا

دست ایام ورقها زده است

زیر بار غم عشق قامتم خم شد و پشتم بشکست

در خیالم اما

همچنان روز نخست تویی آن قامت بالنده هنوز

در قمار غم عشق

دل من بردی و با دست تهی

منم آن عاشق بازنده هنوز

آتش عشق پس از مرگ نگردد خاموش

گر که گورم بشکافند عیان می‌بینند

زیر خاکستر جسمم باقیست

آتشی سرکش و سوزنده هنوز
۳۱ تیر ۹۳ ، ۰۹:۴۴ عمران بدون توقف
سلام استاد با تشکر از جوابتون میخواستم اینده گرایش زلزله و سازه رو تو کشورهای امریکا و کانادا بدونم

پاسخ:
پاسخ: خیلی آشنایی ندارم ولی به هر حال در این کشورها بازار کار بهتری برای رشته های تحصیلات تکمیلی وجود دارد. لزوماً این افراد جذب دانشگاه ها به عنوان استاد دانشگاه نمیشوند. در هر صورت نسبت به ایران آینده بهتری مورد انتظار خواهد بود.
باسلام.استاد هروقت میام اینجا چون شما واقعیتو میگین افسرده میشم چون من خیلی خیلی به کار آیندم بعدازلیسانس نیاز دارم والبته اگه کار نداشته باشم مجبورم به کارگری مشغول بشم بعد لیسانس.
کاش تربیت دبیر میرفتم چون میتونستم قبول بشم.رتبم درحدش بود.افسوس که نرفتم.
سلام استاد تو استاتیک یه اصطلاحی اومده به نام بار شعاعی که مثلا فلان تکیه گاه در مقابل بار شعاعی مقاومه ولی در موردش توضیح نداده حالا اگه لطف کنید بحث رو باز کنید ممنون میشم

پاسخ:
پاسخ: من نشنیدم ولی احتمالاً این تکیه گاه نسبت به مرکز یک دایره دارای یک فاصله ثابت خواهد بود و فقط حق دوران حول مرکز آن دایره را دارد.
۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۳۱ عمران بی کلک
استاد سلام شما نظرتون در مورد ادامه تحصیل توی ارشد یا دکترا در خارج از کشور مخصوصا امریکا چیه؟ایا می ارزه رنج غربت و... رو تحمل کنیم و اونجا ادامه تحصیل بدیم

پاسخ:
پاسخ: کار خوبیست. اگر رزومه خوبی دارید خصوصاً اگر در زبان قوی هستید و یا میتوانید نمره خوبی بیاورید تحصیل در خارج از کشور در کشورهایی مثل آمریکا، کانادا و استرالیا به نظرم بسیار مناسب است. البته سعی کنید مقطع ارشد را در ایران در یک دانشگاه معتبر بگذرانید و در دوره ارشد یک کار خوب در تزتان انجام دهید و ترجیحاً یک مقاله ISI هم از آن در بیاورید و زبان خودتان را هم تقویت کنید و به تدریج دنبال اخذ پذیرش باشید. تحصیل اگر به همراه اخذ فاند از دانشگاه مورد نظر باشد بسیار خوب است و در عمل هزینه ای هم نخواهید داشت. به هر حال با توجه به شرایط مبهمی که داخل ایران برای آینده کاری حتی برای دارندگان مدارک دکترا هم هست این کار مطمئناً مناسبتر است.
با سلام خدمت استاد گرامی من همونی هستم که کرج درس خوانده بودم و بیکار بودم دیروز توانستم در شهرداری به عنوان پلیس ساختمان استخدام بشم و خیلی از رفیقام که من رو مسخره می کردن و میگفتن چرا درس نمی خونی به درد نمی خوره به خاطر مدرک نداشتن نتونستن همون جا استخدام پلیس ساختمان بشن . می خواهم به بچه ها می گم نا امید نباشن من یه نمونه برای کسانی هستم که نا امیدن ...

پاسخ:
پاسخ: خدا را شکر. خوشحال شدم
نه استاد مثلا تو فصل چهار ترجمه واحدیان تو استاتیک قسمت تکیه گاههای سه بعدی اومده یک دسته ازتکیه گاهها شامل لولاها و یاتاقانهایی هستند که تنها برای تحمل بار شعاعی طراحی شده اند مثل یاتاقانهای محوری و فشنگی اینجا منظور از بار شعاعی چیه؟بازم ممنون

پاسخ:
پاسخ: به کتاب مذکور دسترسی ندارم ولی به هر حال دنبال این موضوع باشید که این تکیه گاه به شکلی عمل میکند که واکنش آن از یک نقطه خاص عبور کند.
۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۱:۲۲ عمرانی سربلند
با سلام استاد میشه یه توضیح در مورد نحوه پاس کردن واحدها در دکترا تو گرایش سازه و زلزله بدین که مثلا چه قدر طول میکشه ؟پایان نامه چه قدر طول میکشه؟ایا گزارش کار هفتگی میخواد و...

پاسخ:
پاسخ: دانشگاه به دانشگاه تفاوتهایی هست. واحدها حداقل 12 و حداکثر 18 واحد به انتخاب دانشگاه از بین لیستی از دروس است. اکثر دروس پروژه محور هستند و اکثریت نمره بر اساس ارایه پروژه هایی خاص و حتی بعضاً ارائه مقاله مرتبط و همچنین مواردی نظیر ارایه کنفرانس ، تمرین و بخشی هم امتحان کتبی است. پاس کردن واحدها اقلاً دو ترم طول میکشد و بعضاً تا سه و چهار ترم نیز ادامه می یابد. بعد از پایان واحدها یک امتحان جامع دکترا به صورت شفاهی یا کتبی ( و یا ترکیبی ) از بین مجموعه دروسی از دوره کارشناسی تا دکترا به انتخاب دانشگاه داده میشود و بعد از قبولی معمولاً بحث تز شروع میشود. تز نیز خود شامل مراحل مختلفی است که مرحله اولیه آن ارایه پروپوزال است. بعد از تصویب پروپوزال کار اصلی تز شروع میشود که بسته به کار از یک سال تا چند سال طول خواهد کشید. شرط دفاع از تز داشتن مقاله از موضوع تز است. در تعداد و نوع مقالات بسته به نوع دانشگاه تفاوتهایی هست. جزییات کامل را میتوانید با مطالعه آیین نامه دوره دکترا مربوط به یکی از دانشگاه ها بیشتر آشنا شوید
سلام استاد من دانشجوی ترم چهار عمرانم که میخوام از الان روی مقاله دادن کار کنم و اگه خدا بخواد تو دوره کارشناسی مقاله بدم به گرایش سازه و زلزله علاقمندم به نظرتون از کجا شروع کنم و بهتره روی چه موضوعی کار کنم شاید بگید که برام زوده ولی من خیلیا رو البته تو دانشگاههای بزرگ دیدم که تو همون دوره کارشناسی مقاله میدن پس منم میتونم . اگه راهنمایی کنید ممنون میشم . باتشکر

پاسخ:
پاسخ: به نظر من برای دوره کارشناسی زود است. زودترین موعد در زمان پروژه کارشناسی است. به هر حال اگر علاقمندید به عنوان شروع کار سعی کنید موضوع خاصی را در نظر گرفته و سعی کنید کلیه مقالات و پژوهشهای فارسی و انگلیسی انجام شده در ان زمینه را جمع آوری و مطاله نمایید و دست آخر خلاصه ای از آن مجموعه را به صورت یک مقاله مروری در بیاورید. مطمئناً اگر مطالعه کاملی در آن زمینه داشته باشید میتوانید نقاط مبهمی از آن موضوع که جای کار دارد را متوجه شوید و بر روی آن برای مقالات بیشتر کار کنید. برای شروع ارائه مقاله هم میتوانید از کنفرانسهای دانشجویی کار کنید. توصیه میکنم که این کار را زیر نظر یکی از اساتید دانشگاهتان انجام دهید تا بهتر به نتیجه برسید
با سلام استاد برای آموزش etabs سازه های فولادی حالت حدی میشه کتابی معرفی کنید؟

پاسخ:
پاسخ: کتاب خاصی که با مباحث جدید مقررات ملی هم منطبق باشد سراغ ندارم. کتاب آقای دکتر علیرضایی هست که از محتوای دقیق آن مطلع نیستم.
۰۲ مرداد ۹۳ ، ۱۷:۳۴ دوستدار عدالت
باسلام.آقای مهندس وقتی نظرات وپاسخ ها و نمره ها را دروبلاگ شما می بینم واقعا برای موقیت شما از ته دل دعا می کنم و ای کاش همه ی اساتید مانند شما باشن.به طورمثال ما در بعضی از درسا مانند مکانیک خاک و نقشه برداری با استادی درس داشتیم که خداشاهده ساعت8تا9یا10 امتحان نقشه برداری داشتیم و ساعت2بعدازظهر نمرات روی سایت بودن.درحالیکه هیچ نمره ای هم حق هیچ دانشجویی نبود چون اصلا برگه ای تصحیح نمیشد.آیا واقعا حیف نیست اسم این فرد را گذاشت استاد؟آیا حقوقی که دریافت میکند حلال است؟نه درست وحسابی میومد سر کلاس و سریع درحدود30 تا45 دقیقه هم درس میداد و میرفت. حرف دل زیاد است.کاشکی اساتیدی مانند شما در هر دانشگاهی زیاد و فراوان باشد.در پناه حضرت حق خودتون و خانوادتون موفق باشید.برای ما هم دعا کنید.

پاسخ:
پاسخ: از اظهار لطف شما سپاسگزارم. در مورد مساله ای هم که بیان کردید نظر خاصی ندارم
سلام آقای مهندس چه کتاب در زمینه طراحی سازه های فولادی به روش lrfd مناسب است ؟ نام کتاب و نویسنده منظورم هست .

پاسخ:
پاسخ: فکر میکنم جلد 5 مجموعه ازهری میرقادری بهتر از بقیه باشد. البته کتابهای دیگری هم هست مثل کتاب زیر که البته از محتوای آن بی اطلاعم :
http://steel-design.ir/
سلام آقای مهندس جعفری
چرا سازه های بتن مسلح دارای خاصیت میراکنندگی بیشتری نسبت به سازه های فولادی هستند؟
2-چرا ارتفاع ساختمان بیشترین تاثیر رو در دوره تناوب سازه دارد؟آیا صرفا بخاطر وزن بیشتر(ناشی از ارتفاع زیاد) است یا دلیل دیگری دارد
ممنونم ازتون

پاسخ:
پاسخ: بحث میرایی یک بحث تخصصیست که فکر نکنم در چند جمله بشود در اینجا آن را بیان کرد. میرایی خود تعاریف مختلفی دارد مثل میرایی الاستیک ، هیسترسیس و ویسکوز. مقالات و روابط مختلفی برای آنها موجود است که بهتر است با جستجو این مقالات را پیدا و مطالعه کنید. مثلاً لینک زیر که توضیحات کوتاهی ارایه کرده است را مطالعه کنید. البته به نکته مورد نظر شما در مورد مقایسه میرایی سازه فولادی و بتنی اشاره نشده است:
http://www.iransaze.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=16122&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=
در مورد نقش ارتفاع در زمان تناوب هم مساله خیلی ساده است. شما یک پاندول را در نظر بگیرید. زمان تناوب پاندول با جذر ارتفاع آن رابطه مستقیم دارد. حالا ساختمان هم به نوعی یک پاندول وارونه است البته با جرمی که در ارتفاع در تراز طبقات توزیع شده است

سلام آقای مهندس،من دانشجوی ترم 4 پیام نورم(عمران)نمیدونم در جریان سیستم پیام نور هستین یا نه،تو ترم تابستون کلاسی وجود نداره و دروس ما خودخوان ارائه میشن...حالا من ترم تابستون تحلیل1 با مکانیک خاک برداشتم(امتحان میدیم و یه استادی که اصلا نمیدونیم کیه برگه ها رو تصحیح میکنه و نمرات رو وارد سیستم میکنه)،خیلیم برام مهمه که حتما پاس کنم این 2تا درس رو....از طرفی هم استاتیکم نسبتا خوبه(14.5 گرفتم امتحانش رو)و به مسائل مربوط به تیرها و تا حدودی به قاب ها تسلط دارم،بنظرتون اینا کمکم میکنه که بتونم تحلیل رو پاس کنم؟چه پیشنهادی دارین که بتونم این 2تا درس رو نمره قبولی بگیرم؟پیشاپیش از پاسختون سپاسگزارم

پاسخ:
پاسخ: والله به نظرم این دروس بدون استاد و کلاس به سختی قابل پاس کردن هستند بهتر بود در ترم عادی میگرفتید که کلاس برگزار میشد. به هر حال حالا که گرفتید ببینید چه مرجعی معرفی کردند مطالعه کنید که پاس شوید
سلا استاد مخواستم بدونم سطح دکترا تو دانشگاه ملایر چه جوریه؟معلومات اساتید در چه حدیه؟ایا دروس انگلیسی تدریس میشه؟سختگیری اساتید در چه حدیه؟

پاسخ:
پاسخ: خب به هر حال نمیشود انتطار بالایی داشت ولی سعی و تلاش اساتید اینست که سطح خوبی داشته باشند. معلومات اساتید در حوزه تخصصی خودشان بد نیست. تدریس به زبان فارسی است ولی منابع همه انگلیسی است. از نظر سختگیری هم عمدتاً سختگیر هستند. البته کلاً دوره دکترا دوره ساده ای نیست و بقیه دانشگاه ها هم تا جایی که میدانم این سختگیریها وجود دارد. نکته ای که در مورد دانشگاه ملایر هست اینست که دانشگاه بیش از ظرفیتی که دارد دانشجو میگیرد. دانشگاه و اساتید توان جوابگویی به این تعداد بالای دانشجوی دکترا را ندارند. برای کسانی که میخواهند تازه وارد دوره دکترا شوند حداقل تا دو سه سال آینده این دانشگاه به دلیل عدم تناسب دانشجو با تعداد اساتید مناسب نیست.
سلام استاد ایا دانشگاه ملایر میتونه امکانات لازم رو برای دانشجویان دکتراش فراهم کنه ؟ایا میارزه من امسال بیام دانشگاه ملایر یا یه سال دیگه بخونم؟

پاسخ:
پاسخ: بالا توضیح دادم. برای امسال اصلاً توصیه نمیکنم.
سلام ایا تو جلسه دفاع دکترا دانشجویان عادی هم میتونن شرکت کنن؟معمولا تاریخ دفاع ارشد و دکترا چه موقع است؟

پاسخ:
پاسخ: بله میتوانند. تاریخ دفاع هم بستگی به زمان پایان تز دارد و هر زمانی میتواند باشد.
استاد ایا عمران گرایش سازه و زلزله فوق دکترا هم داره؟اگه داره تو ایران هم فوق دکتراش هست یا نه؟

پاسخ:
پاسخ: بله دارند ولی داخل ایران چیزی نشنیده ام. این دوره ها بیشتر خارج از ایران هست و البته شکل آن هم با دوره دکترا تفاوت دارد. تا جایی که میدانم پروژه محور بوده و مدت آن هم معمولاً کوتاهتر از دوره دکتراست.
سلام به استاد عزیز.یک سوال از حضورتون داشتم(استاتیک) اگه تو یه تیر یه لولا وجود داشته باشه مثلا به اسم B وقتی که تیر رو در محل لولا برش میدیم جهت نیرو رو تو 2 تا برش باید مخالف هم باید قرار بدیم؟ واسه تفهیم بهتر سوالم فکر کنید تیر ما از چپ به راست تکیه گاهای A مفصل B و تکیه گاه C باشه ما برای محاسبه عکس العمل تکیه گاهی باید از A تا B رو برش بزنیم و همچنین از B تا C رو حالا سوال من اینه که تو نقطه B اف وای رو به بالا و اف ایکس رو به چپ باشن(مقطع AB) تو مقطع بعدی تو نقطه B باید اف وای رو به پایین و اف ایکس رو به راست باشه؟

پاسخ:
پاسخ: نیروهای داخلی در دو سمت برش مساوی و خلاف جهت هستند. در واقع نیروهای عمل و عکس العمل میباشند
مرسی استاد
سلام استاد ایا شما استادی از دانشگاه شریف یا امیرکبیر میشناسید تا مثل شما جواب سوالات دانشجویان رو بده؟میخواستم در مورد خارج از کشور باهاشون مکاتبه کنم.

پاسخ:
پاسخ: والله نه کس خاصی سراغ ندارم. اساتید ایرانی عمدتاً با ایمیل خیلی پاسخگو نیستند. با اساتید خارجی بهتر میتوانید در تماس باشید. اگر دانشگاه خاصی مد نظرتان هست مستقیم با اساتید آنها وارد مکاتبه با ایمیل شوید اینگونه زودتر به پاسخ میرسید
استاد میدونید تحلیل 2 و مکانیک خاک ترم پاییز دانشگاه ملایر با کی هست؟

پاسخ:
پاسخ: خیر
سلام استاد من دانشجوی عمرانم میخواستم در کنار رشتم معماری هم کار کنم به نظر شما از کجا و چه کتابهایی شروع کنم؟ایا توصیه میکنید که معمای هم کار کنم ؟من دانشجوی ترم چهارم به نظرتون معماری رو از ترم چندم شروع کنم؟

پاسخ:
پاسخ: به نظر من یک رشته را کامل کار کنید و یاد بگیرید بهتر از اینست که دو رشته کار کنید ولی هر کدام ناقص. به هر حال اگر علاقه دارید باید با یک مهندس معمار در این مورد مشورت کنید
در انعکاس ِ ثانیه های ِ خسته

تنها

خاطره های با تو بودن

زمزمه ی دلنشین ِ نوای دل ِ بیقرارم میشود....

بدون ِ تو

بدون ِ خنده های تو

خلوت ِ خیال ِ من

کوچه ای خالی ست .....

پاسخ:
پاسخ: خوب بود منبع را هم ذکر میکردید : sahar5434.blogfa.com
ازتون میخوام چند خطی راجع به عشق و احساس، جوانها را نصیحت کنید. از تجربیات خودتان بگید.

پاسخ:
پاسخ: والله در این مورد آدم متخصصی نیستم ترجیح میدهم که سخنی نگویم
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۱۳ دوست قدیمی
سلام واسه نازک کاری نشریه یا مبحثی داریم ؟ اگه نداریم چه کتابی برای ارتقاع اطلاعات خوبه؟

پاسخ:
پاسخ: مطمئن نیستم ولی شاید توی نشریه 55 مطالبی باشد
۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۲۴ دانشجوی کارشناسی -دانشگاه آزاد بروجرد
سلام وادب
استاد جعفری عزیز پیشاپیش عیدتون مبارک.
یکی از دانشجوهای عمران 88 شما دوستمه. بروجرد ارشد سازه داره میخونه خیلی دوستون داره و واستون دعا میکنه .البته اون تو درسا گاها بهم کمکم میکنه.
باهمه سختگیریاتون که شنیدم، بازم از هیچ کمک علمی به دانشجو دریغ نمیکنید.
خیلی آقائی،خدا حفظتون کنه.کاش استادم بودید...

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم. حالا کی هست ؟
سلام جناب آقای مهندس جعفری،طاعات و عباداتتون قبول باشه انشاءالله.واسه بررسی معینی یه سازه باید عکس العمل ها رو بشماریم و تعداد اعضا رو هم همچنین بعد تعداد اعضا رو باید 3برابر کنیم یا +3؟؟گیج شدم.استادم گفته +3 بعد یه جای خوندم اومده *3 کرده تعداد اعضا رو
بعد تو مفصل باید 2نیرو در نظر بگیریم دیگه؟
شرمنده استاد خیلی قاطی کردم کلا دیگه تو اینترنت سرچ کردم اینجا رو پیدا کردم.اگه جوابمو بدین ممنون میشم

پاسخ:
پاسخ: چند روش هست روشی که من استفاده میکنم تعداد واکنشها به علاوه سه برابر تعداد حلقه های بسته منهای تعداد روابط شرطی منهای سه میشود درجه نامعینی. روابط شرطی به دلیل موارد نظیر مفصلهای داخلی میباشد.

۰۳ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۵۷ دانشجوی کارشناسی -دانشگاه آزاد بروجرد
سلام
استاد البته ازاون روزی که شما رو به بنده معرفی کرد،من از جزواتتون مدام هم استفاده میکنم. هرجند شاید اون بنده خدا راضی نباشه اسمشو بیان میکنم.ولی فامیلیش رحمتی هست.
الله وکیل و حقا که دانشجوی شما بوده...

پاسخ:
پاسخ: فکر میکنم که آقای ابوطالب قائد رحمتی منظور شماست البته به قیافه اصلاً به خاطر نمی آورم. امیدوارم هر جا که هستند موفق باشند. خوشحال شدم که مشغول ادامه تحصیل در ارشد هستند.
بابت پاسخگویتون ممنونم استاد....خیلی انگیزه دارم که درس رو پاس کنم،دانشگاه واسه تحلیل کتاب طاحونی رو معرفی کرده و فقط فصل سومش حذفه...استاد دارم از رو نمونه سوالات ترمای گذشته درس میخونم،یعنی نمونه سوالات رو میارم و اون مباحثی که بعنوان سوال مطرح شده رو تمرین میکنم....آخه کتاب خیلی وحشتناک زیاده...در کل این شیوه یاد گرفتن درس رو با استفاده از سوال تایید می فرمایید؟واسه مواقع اورژانس؟

پاسخ:
پاسخ: بله این روش برای گرفتن نمره و حداقل پاس شدن مناسب است. مطالب کتاب زیاد است البته پیشنهاد میکنم که نمونه های مشابه با سوالات سالهای قبل را هم از روی کتاب پیدا کرده و حل نمایید
سلام استاد کسی که فوق دکترا بگیره مرتبه علمیش چه جوری میشه؟مثلا کسی که دکترا بگیره مرتبه اش میشه مربی و حالا با تلاش و مقاله دادن و... ارتقا پیدا میکنه.حالا کسی که فوق دکترا بگیره مرتبه علمیش درجا چی میشه؟

پاسخ:
پاسخ: در مورد فوق دکترا اطلاعی ندارم ولی در مورد دکترا کمترین مرتبه استادیار است که به ترتیب به مرتبه دانشیاری و استادی ارتقا می یابد. مرتبه مربی مربوط به اساتید با مدرک ارشد هست
ممنون از اینکه جواب دادین.ولی سوالم اینه که 3برابر اعضا برابر عکس العمل ها درسته پس؟
بعد اینکه واسه جدا شدن عضوها حتما باید مفصل باشه؟یعنی مثلا گوشه یه مربع که مفصل بینش نیست یه عضو حساب میشه؟بعد اینکه بجای مفصل 2نیروی عمودی و افقی باید قرار بدیم؟

پاسخ:
پاسخ: سه برابر اعضا نه، سه برابر تعداد حلقه های بسته. لزوماً اعضا با مفصل با هم جدا نمیشوند. دو عضو میتوانند هم با اتصال گیردار به هم وصل شوند هم با مفصل هم مفصل برشی و ... . هر مفصلی به تعداد قطعات متصل به آن منهای یک ایجاد معادله شرطی میکند که از درجه نامعینی میکاهد
سلام استاد میخواستم بدونم ایا کتاب ازهری بر اساس lrfdهست؟اصلا فرق lrfdباasd چیه؟

پاسخ:
پاسخ: جلد 5 آن LRFD است. تفاوت در نحوه اعمال ضرایب اطمینان در طراحی است
سلام استاد میخواستم بدونم حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه چه قدر است؟

پاسخ:
پاسخ: بر حسب مدرک تحصیلی، دانشگاه محل تدریس ، مرتبه علمی ، درجه تفاوت است. الان از حدود یک میلیون تومان تا چندین میلیون تومان استاد داریم نمیتوانم رقم خاصی بگویم. ولی مثلاً برای دانشگاه های غیرانتفاعی ، حقوق اساتید پایینتر از دانشگاه های دیگر است و ممکن است استاد با حقوق ناچیز یک میلیون یا حتی زیر یک میلیون هم داشته باشیم و این حقوق در صورت داشتن مدرک دکترا ممکن است تا دو میلیون و بالاتر هم برسد. در کل حقوق اساتید دانشگاه به نسبت مدرک تحصیلی که دارند و کارآیی که در کارهای مشابه میتوانند داشته باشند قابل توجه نیست
سلا استاد ایا فیلم یا پاورپوینتی میشناسید که صفر تا صد ساختن یه ساختمون ساده رو نشون بده؟مثلا یه ساختمون 6 طبقه رو؟ممنون

پاسخ:
پاسخ: سراغ ندارم.
استاد من دانشجوی کارشناسی هستم میخواستم چند ترم قبل از برداشتن زبان تخصصی اون رو کار بکنم تا تو خوندن کتابهای لاتین مشکلی نداشته باشم ؟میشه یه کتاب خوب تو درس زبان تخصصی معرفی کنید؟با تشکر

پاسخ:
پاسخ: برای زبان تخصصی باید توجه کنید که چون متون تخصصی است اول باید با محتوای فنی این متون آشنایی داشته باشید پس توی ترمهای اول خیلی نمیتوانید روی آن کار کنید ولی اگر سعی کنید که هر ترم حداقل بخشی از دروس را از روی کتب انگلیسی مطالعه کنید میتواند به شما کمک کند. غیر از آن کتب محمد عزمی و مجموعه سوالات زبان تخصصی ارشد در سالهای قبل میتواند به شما کمک کند
۰۴ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۴۵ دانشجوی کارشناسی -دانشگاه آزاد بروجرد
سلام
آره استاد دقیقا همون شخصه. از پاسخگویتون خیلی متشکرم.
موفق باشید.
یعنی مثلا یک استاد هیات علمی دانشگاههای دولتی تهران میتونه حقوقی در حد 3یا 4 میلیون داشته باشه؟

پاسخ:
پاسخ: در شروع کار با رتبه استادیاری فکر نمیکنم حقوق آنها قبل از کسورات بیش از 3 میلیون تومان باشد ولی با داشتن کمی سابقه فکر میکنم رسیدن به رقمهای فوق به راحتی امکانپذیر باشد. ضمن اینکه بابت پایان نامه ها و موارد مشابه دیگر هم پول جداگانه ای دریافت میکنند
آسمان اینک لبریز است و چشمک ستاره ها را بر زمینیان پیشکش میکند و اینجا روی زمین غوغایی است، و همه از آسمان به زمین فراخوانده شده اند.
پیشاپیش عید بندگی و اخلاص را حضور معظمتان تبریک عرض میکنم والتماس دعا دارم.

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم. عید فطر بر شما هم مبارک
سلام استاد شما برای کتاب سازههای فولادی 1 کتاب ازهری جلد 5 رو معرفی کردید حالا میشه لطف کنید بگید دقیقا چه فصلهایی از این کتاب رو باید بخونیم؟ودقیقا در کل چه مبخث هایی رو باید بخونیم تا توی این درس هیچ مشکلی نداشته باشیم؟یعنی بگید چه کتابی و چه فصلهایی از اون کتاب باید مطالعه بشه؟اخه من دانشجوی دانشگاه ملایرم متاسفانه تو دانشگاه ملایر اکثر اساتید سر فصلها رو کامل نمیگن و ما ناخواسته مجبوریم بهایش رو تو ترمهای بعدی بدیم وقتی که دیگه خیلی دیر شده.لطفا جواب سوالم رو کامل بدید. ممنون

پاسخ:
پاسخ: من هنوز فرصت نکرده ام که این کتاب را نگاه کنم اگر فرصت دارید که همه را بخوانید ولی به عنوان یک حداقل فصول اعضای کششی ، اعضای فشاری، تیرستونها، تیرها و کف ستونها را کامل مطالعه نمایید

سلام استاد میخواستم بدونم صحت داره که استاد حق طلب دیگه از این ترم پاییز نمیان دانشگاه ملایر ؟

پاسخ:
پاسخ: دقیقاً خبر ندارم ولی تا جایی که خبر دارم قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاههای آمریکا را دارند و کارهای اولیه هم انجام شده است.
استاد ایا شما هم مثل خیلی از دوستای شریفیتون قبلا برای درس خوندن در خارج از کشور اقدام کردین؟

پاسخ:
پاسخ: من تا به حال اقدامی برای تحصیل در خارج از کشور نداشته ام ولی اینطور که متوجه شده ام حدود نیمی از همکلاسیهای سابق من در دانشگاه شریف در خارج از کشور ادامه تحصیل داده اند و اکثر آنها دیگر به ایران برنگشته اند.
سلام استاد چه خبر از مهندس اذریون؟کجا دارن دکترا میخونن؟استاد فرخی چه طور؟ممنون

پاسخ:
پاسخ: آقای مهندس آذریون مشغول دوره دکترا در دانشگاه بوعلی سینا هستند از آقای فرخی اطلاعی ندارم و اصلاً آشنایی هم با ایشان ندارم ولی شنیده ام که ایشان هم مشغول دوره دکترا هستند
استاد راسته که هرکی دکترا بگیره دیدش نسبت به زندگی عوض میشه؟

پاسخ:
پاسخ: فکر نمیکنم
سلام آقای مهندس جعفری
چرا درکنترل شرایط بهره برداری ازسازه مثل خیز،ترک وارتعاش،بارهای بدون ضریب(سرویس) را به سازه وارد کرده وسازه رادر محدوده ی رفتار خطی کنترل میکنند؟ودر محدوده غیرخطی کنترل نمیشود
خیلی ممنونم

پاسخ:
پاسخ: فرض بر این است که این موارد سازه باید در محدوده خطی بماند و وارد محدوده غیرخطی نمیشود. در واقع در حالت بهره برداری ما مجاز به ورود به محدوده غیرخطی نیستیم. محدوده غیرخطی مربوط به نیروی زلزله است. البته در سازه بتنی بحث ترک خوردگی حتی در حالت بهره برداری هم با ضرایب ترک خوردگی دیده میشود
سلام استاد من به دلیل مشکلات مالی سر کار میرم وتوانایی درس خوندن در تابستان رو ندارم و از طرفی به ادامه تحصیل در مراتب بالا شدیدا علاقه مندم به نظر شما این موضوع تا چه حدی میتونه به آینده من ضربه بزنه؟؟!!
پیشاپیش بابت پاسخگویی شما متشکرم.

پاسخ:
پاسخ: خب به هر حال درس خواندن همزمان با کار سخت است و قابل کتمان نیست. بهتر است که تعداد واحد کمتری در هر ترم بردارید و البته کارتان را هم تا جایی که ممکن است سبک کنید تا بتوانید هر دو را همزمان داشته باشید و ادامه تحصیل هم بدهید.
۰۶ مرداد ۹۳ ، ۲۲:۲۰ کریم کریمی
مهندس چرا ما رو بلاک کردی عیده ها.نمیدونم شما چه دشمنی با من دارین..؟به هرحال بعضی موقع میخوام قید ایرانساِزه رو بزنم...
من که تموم قوانینو رعایت کردم.امیدوارم واقعا بلاک کردنتون بخاطر عدم رعایت قوانین باشه که اگه اینطور باشه مشکلی نیست ولی اگه اینطور نباشه هیچوقت نمیبخشمتون.و در ان صرت نیازی هم به سایتی با چنین مدیری ندارم.اینوو که تایید نمیکنین بس جوابتونو به ایمیلم بفرستین لطفا.در اخر ببخشید اگه تند رفتم.

پاسخ:
پاسخ: دشمنی خاصی نیست نسبت به قوانین سایت بیتوجه بودید باعث شد اکانت شما برای یک ماه معلق شود. توی این یک ماه قوانین را با دقت مطالعه کنید تا در سری بعدی فعالیتتان با مشکل مواجه نشوید

با سلام استاد کتاب طراحی سازه های بتنی با نرم افزار etabs2013 شما،صفحات300 تا 313 آن در کتاب نیست .این صفحه ها را باید از کجا تهیه کنم؟ با تشکر

پاسخ:
پاسخ: اینگونه موارد را با انتشارات در میان بگذارید در این مورد کاری از دست من بر نمی آید.
سلام خسته نباشید عید رو به شما و خانواده محترمتون تبریک میگم می خواستم بدونم در طراحی ستون اگر لنگر دو طرفه داشته باشیم و اینکه نیروری جانبی رفت و برگشتی است در یک جهت و بر عکس ناحیه کششی و فشاری جابه جا می شوند و ممکنه برای حداکثر ترکیب بار طرح شده باشه ولی تو تغییر جهت زلزله جوابگو نباشه باید چی رو در نظر بگیریم

پاسخ:
پاسخ: تشکر. بله امکان دارد چون اثر بارهای ثقلی هم هست ممکن است توی مسیر رفت زلزله نسبت به بارهای ثقلی اثر کاهنده داشته باشد و توی مسیر برگشت اثر افزاینده

۰۸ مرداد ۹۳ ، ۰۷:۱۸ کریم کریمی
مهندس اخه یه ماه بخدا خیلی زیاده.اول از دو روز شروع کنید.شمااگه قاضی بودین همه رو به زندان میفرستادین.اگه میشه یه تجدید نظری بکنید تا از نظرات دوستان استفاده بیشتری داشته باشیم
استاد در سیف چه ایین نامه ای رو باید انتخاب کنیم

پاسخ:
پاسخ: هر یک از دو آیین نامه ACI یا CSA قابل انتخاب است البته ترکیب بارها متفاوت است برای CSA از ترکیب بارهای مبحث نهم و برای ACI از ترکیب بارهای خود این آیین نامه با در نظر گرفتن این مساله که ضریب بارهای زلزله باید 1.4 باشد و اگر سازه نامنظم است در ترکیب بارها اثر 100-30 نیز لحاظ شود. این مساله در مورد آیین نامه CSA هم در مورد اثر 100-30 وجود دارد.
پس چجور طراحی کنیم به ازای حداکثر لنگر هایی که از ترکیب بار ها بدست می آوریم اون رو در نظر بگیریم و لنگر بدست آمده رو با جهت های مختلف در نظر بگیریم تا به ترکیب آرماتوری برسیم که جوابگو همه باشه یا نه فقط برای اون جهتی که بدست اومده طراحی کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ:
پاسخ: اگر دستی طراحی میکنید باید چند حالت مختلف را در نظر بگیرید و برای هر حالت جداگانه طراحی و حالت بحرانی را تشخیص دهید. اگر از نرم افزار کمک میگیرید این کار توسط خود نرم افزار انجام میشود.
Salam.ba tavaioh be inke shoma dar behtarin daneshgah haye iran dars khandeid chera heiat elmi daneshgah haye khoob manande boo ali nashodid? Behtar nabood daneshe khod ra dar ekhtiare daneshjooyani ba sathe balatar va ghadr shenas tar gharar midadid?

پاسخ:
پاسخ: البته صرف درس خواندن در دانشگاه خوب دلیل خوب بودن من و امثال من نیست ولی جدا از آن هیات علمی شدن در دانشگاه ها خصوصاً دانشگاه های دولتی فقط بر اساس ضوابط خصوصاً ضوابط علمی نیست. متاسفانه علاوه بر ضوابط ، بخشی نیز مبتنی بر روابط است که در این زمینه من نه رابطه ای دارم و نه اعتقادی به این روش دارم. البته با این وجود خودم را حداقل تا به حال در حدی که هیات علمی یک دانشگاه معتبر دولتی مثل بوعلی باشم نمیبینم. البته برخی از هیات علمی های موجود همین دانشگاه ها هم در حد و اندازه آنها نیستند
Aya matalebe jadid bar rooye veblagetoon gharar nemidid?

پاسخ:
پاسخ: من هر زمان مطلب جدیدی داشته باشم قرار میدهم ولی این مساله لزوماً زمان خاصی ندارم ممکن است 6 ماه مطلبی نگذارم ممکن است در یک ماه چندین مطلب قرار بدهم
سلام استاد میخواستم بدونم که نرم افزار های sapوxsteel رو تو دوره کارشناسی باید یاد بگیریم؟

پاسخ:
پاسخ: فعلاً نیازی نیست ولی اگر یاد بگیرید خوب است

استاد صحت داره که مدیر گروه عمران ملایر و ریاست دانشگاه ملایر میخوان تغییر کنن؟

پاسخ:
پاسخ: اطلاعی ندارم
سلام استاد میخواستم بدونم شما تو کدوم مرحله دانشجویی دکترا هستید ؟دارید واحد پاس میکنید یا تو مرحله تز هستید؟ایا قصد خوندن فوق دکترا هم دارید؟

پاسخ:
پاسخ: واحدها پاس شده است و در مرحله پروپوزال هستم که در واقع بخش مطالعاتی قبل از شروع تز است. در مورد دوره فوق دکترا هنوز زود است که تصمیم بگیرم. در واقع اعتقاد من اینست که طی هر دوره به شرطی مناسب است که کارآیی عملی هم داشته باشد. طی کردن دوره های آموزشی مختلف بدون داشتن کارآیی لازم به نظرم مناسب نیست. اگر به نقطه ای برسیم که حس کنم طی کردن این دوره به بهبود وضعیت کار و زندگیم کمک کند دنبال آن خواهم بود ولی اگر فقط دوره ای باشد که باعث هدر رفتن وقت و سرمایه ام شود به سراغ آن نمیروم.
استاد ایا هاشم مهان پور رو میشناسید ؟ایا ادم خشکی سر کلاس دکترا هستن؟وضعیت تحصیلیشون چه طوره؟ اخه یه ترم استاد ما بودن و سر کلاس خیلی جدی بودن.

پاسخ:
پاسخ: بله میشناسم. ولی خصوصیات اخلاقی ایشان را آشنایی ندارم. به هر حال شیوه برخورد بر سر کلاس با شیوه برخورد با دیگران لزوماً یکسان نیست. جدی بودن ایشان سر کلاس مطمئناً نکته مثبت ایشان است. در مورد بقیه مسایل که سوال کردید اطلاعات خاصی ندارم
سلام وادب
استاد تالیف جدید خودتون :
کتاب طراحی سازه های فولادی با نرم افزار ( ورژن جدید ) کی وارد بازار میشه؟

پاسخ:
پاسخ: چنین کتابی قصد تالیف در حال حاضر ندارم در واقع فرصتی برای تالیف کتاب جدید ندارم. نمیدانم چرا چنین سوالی از من به صورت مکرر میشود.
سلام
فرمایش ششما کاملاً متین است. چون من هم خبری از تالیف این کتابا در سایت ناشر ندیدم.
اولی استاد شما اگه در انتهای کتاب خودتون یک نگاهی کنید مشاهده میکنید که عیناً درج شده.!؟
کاملترین مرجع کاربردی طراحی سازه های بتنی با نرم افزار (جلد دوم)
کاملترین مرجع کاربردی طراحی سازه های فولادی با نرم افزار

پاسخ:
پاسخ: احتمالاً اشتباهی رخ داده. فعلاً برنامه ای برای این موضوع نداریم. البته توی درازمدت چنین برنامه ای هست ولی اینکه مثلاً تا پایان سال جاری بخواهیم کتابی بیرون بدهیم چنین چیزی نیست

سلام
استاد شما چرا در گروه عمران دانشگاه بوعلی تدریس نمی کنید؟

پاسخ:
پاسخ: تا به حال کسی به من چنین پیشنهادی نداده است ضمن اینکه خودشان به اندازه کافی استاد دارند و بعید است که اصلاً اجازه دهند کسی بیرون از مجموعه خودشان به این مجموعه وارد و تدریس کند.
Salam.ostad shoma ke khodetoon migid daneshgahe malayer sathe balayi nadare, chera bara doctora darid dar daneshgahe malayer dars mikhoonid? Nemishod dar yek daneshgahe behtar dars bekhoonid?

پاسخ:
پاسخ: اینکه میگویم سطح بالایی ندارد به این معنی نیست که کلاً وضعیت آن نامطلوب است. به هر حال وضعیت دانشگاه رو به رشد است و میتوان آینده خوبی برای آن پیش بینی کرد. فراموش نکنید که این دانشگاه 10 سال پیش یک مجتمع کوچک بود که فقط تا حد کاردانی عمران داشت حالا به جایی رسیده که دارای دکترای عمران سازه است. در مورد اینکه چرا به این دانشگاه آمدم با وجودی که میدانم سطح آن خیلی بالا نیست به مسایل شخصی خودم برمیگردد. با توجه به وضعیت کاری و خانوادگی که من دارم اگر میخواستم در دانشگاهی خارج از استان همدان ادامه تحصیل بدهم مشکلات زیادی برای من ایجاد میشد که توی برآورد هزینه فایده ای که داشتم سود ناشی از تحصیل در یک دانشگاه بهتر در ازای ضررهای مالی و غیرمالی که به من وارد میشد قابل توجیه نبود و به همین جهت این دانشگاه را انتخاب کردم و تا به حال ناراضی هم نیستم. به دیگران که توانایی تحصیل در دانشگاه بهتری را دارند تحصیل در این دانشگاه را توصیه نمیکنم ولی به هر حال اگر کسی نتواند جای بهتری برود همین جا هم خوب و غنیمت است و اختلاف بین این دانشگاه و دانشگاه های بهتر آنقدرها زیاد و فاحش نیست. توجه کنید که تحصیل همه چیز نیست. شما تحصیل میکنید برای زندگی بهتر. پس اگر تحصیل به نوعی مانع زندگی بهتر باشد ادامه تحصیل برای شما فاقد توجیه خواهد بود. در کشورهای پیشرفته عطشی که در ایران برای ادامه تحصیل است وجود ندارد هر کسی در حد نیاز تحصیل میکند و به میزانی که تحصیل میکند میتواند در بازار کار بهره مند شده و وضعیت مناسبی داشته باشد ولی در ایران تحصیل عمدتاً بیهدف و از روی ناچاری است.

سلام
با نظرتون راجع به تحصیل از روی ناچاری کاملاً موافقم. و می خوام موضوع دیگری رو هم به این داستان اضافه کنم و اون هم تنزل شأن تحصیل کردگانی است که به خاطر بعضاً بیکاری و یا کار نامناسب گرفتار مشاغل کاذب می شوند. گاهی به خود می گویم ادامه تحصیل تا دکترا با این ظرفیتهای لبریز شده چه سودی جز دغدغه و حسرت خواهد داشت؟ دکتر بودن و در عین حال بیکار بودن مایه اندوه و البته سرزنش بدخواهان است که هیچوقت زمین و زندگی از لوث اونها پاک نخواهد شد.
به تازگی عزیزی در اوج جوانی (20 ساله) از دست رفته، برای آرامش روحش دعا بفرمایید.
سلام مهندس،پیرو نظر دوستمون مبنی بر تغییر قالب وبلاگ به شما مهاجرت به سیستم بلاگ را پیشنهاد میکنم،از جدیدترین و مدرن ترین سیستم های وبلاگدهی ایران می باشد و قابلیت انتقال تمامی پست های وبلاگ فعلیتان نیز بوسیله نرم افزار مهاجر وجود خواهد داشت،لینک نمونه ای از وبلاگ این سیستم وبلاگدهی
(استادان علیه تقلب)http://pap.blog.ir

پاسخ:
پاسخ: سر فرصت بررسی میکنم. البته بلاگفا هم سیستم مناسبی است و امکاناتی که دارد هر چند پیشرفته نیست ولی در حد نیازهای من مناسب است.

سلام استاد.
من دانشجوی ترم 7 رشته مهندسی شهرسازی هستم،ترم سوم که بودم بخاطر علاقه به رشته مهندسی عمران وارد این رشته هم شدم(تحصیل همزمان).اوایل همه منتظر بودن که افت تحصیلی شدیدی تو هر دو تا رشته داشته باشم،ولی اینطوری نشد و تو رشته شهرسازی از ترم چهارم تا الان روند تحصیلی صعودی بوده تا اینکه ترم قبل(ترم 6)معدلم 17.90 شد،عمرانمم که الان دیگه ترم چهارمم دارم خوب پیش میرم و در حد بقیه دانشجوا همکلاسم هستم.اما چند هفته ای میشه که بشدت نا امید شدم از آیندم،همش این فکر به سراغم میاد که آخرش چی؟؟این همه وقت و هزینه صرف میکنم آیا اصلا فایده ای هم داره؟؟این همه مهندس بیکار هستن و از این جور افکار...کلا نسبت به آینده خیلی نا امید شدم....از شما بعنوان اگه جسارت نباشه نه بعنوان یه استاد بلکه بعنوان یه دوست راهنمایی میخوام،یه راهنمایی واقع بینانه،بنظرتون این سختی های که دارم میکشم ارزششو داره؟؟همش این فکر ب سراغم میاد که برم وارد بازار بشم چون از درس بعید میدونم زندگی خوبی داشته باشم(مادی)....ضمنا دانشگاهی که دارم درس میخونم یکی از مراکز بزرگ پیام نور هستش....پیشاپیش از اینکه وقتتون رو گرفتم عذر خواهی میکنم.
پاسخ:
پاسخ: به نظرم فعلاً باید به درستان بچسبید فعلاً یک راه بیشتر ندارید و آن هم درس خواندن. آینده قابل پیش بینی نیست شاید روزگاری که شما درستان تمام شد وضعیت کاری بهتر شود. به هر حال آدم تحصیل کرده از یکجایی خود را به بازار کار تحمیل میکند حالا در ایران هم نشد در یک کشور دیگر. پس خیلی فعلاً نگران نباشید و فقط به فکر درس باشید
Salam.aya ghabooli dar azmoone nezam mohandesi sakht ast?

پاسخ:
پاسخ: برای کسانی که اصولی سرفصلهای امتحان را مطالعه میکنند خیر.
Salam.azeme mashhadam hatman barayetan doa mikonam.

پاسخ:
پاسخ: سپاسگزارم
آقای مهندس جهتهای نیروی نشان داده شده در آنالیز دینامیکی در ایتبس برای استفاده در طراحی صفحه ستونها و پی همواره درست نیستند؟؟
برای بدست آوردن نتایج درست ما باید جهت اصلی را تعیین و سپس از توزیع بار استاتیکی معادل بار دینامیکی استفاده کنیم ؟؟
پاسخ:
اگر از نتایج در ترکیب بار استفاده میکنید دو مقدار ارایه میشود که یکی به ازای جهت مثبت بار دینامیکی و دیگری به ازای جهت منفی است که از هر دو باید جهت طراحی استفاده کنید توجه کنید که کف ستون هم برای کشش و هم برای فشار باید طراحی شود. برای طراحی پی نیز اگر از Safe8 استفاده میکنید امکان انتقال نیروهای دینامیکی نیست و اجباراً با مقداری تقریب میتوانید از نتایج آنالیز استاتیکی کمک بگیرید. البته اگر از safe12 و یا 14 استفاده میکنید این مشکل وجود ندارد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی