وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

این وبلاگ متعلق به احمدرضا جعفری میباشد. مقالات، پروژه ها، برنامه های نرم افزاری، دیدگاهها، برنامه های کلاسی و .... از جمله مطالبی هستند که در این وبلاگ قابل دسترس میباشند.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
قابل توجه دانشجویانی که این ترم با من درس پروژه فولاد را اخذ کرده اند. ابتدا فایل معماری پروژه را این آدرس دانلود نمایید. این پروژه در 6 تیپ 1 تا 6 و به شرح زیر تعریف شده است که باید یکی از این 4 تیپ را انتخاب و در بخش کامنتها با ذکر شماره دانشجویی اعلام کنید که پس از تایید توسط من میتوانید شروع به انجام آن کنید. مشخصات این 4 تیپ به شرح زیر است :

- سیستم سازه ای برای تیپ 1 و 4 و 6 در جهت x قاب ساده با مهاربند هم محور در حد شکلپذیری کم و برای جهت y قاب خمشی متوسط است.  برای پروژه تیپ 2 و 3 و 5 سیستم سازه ای در جهت x قاب خمشی متوسط و در جهت y قاب ساده و مهاربند هم محور در حد شکلپذیری کم است.

- محل احداث ساختمان برای پروژه شماره 1 شهر همدان ، شماره 2 شهر رشت ، شماره 3 شهر تهران و شماره 4 شهر اهواز ، شماره 5 شهر اصفهان و شماره 6 شهر یزد است.

- سیستم سقف برای پروژه شماره 1 و 5 کامپوزیت ، برای پروژه شماره 2 و 6 تیرچه فلزی کرومیت و بلوکهای سفالی ، شماره 3 تیرچه و بلوک یونولیتی و شماره 4 کامپوزیت با ورقهای ذوزنقه ای ( معروف به KSD) است.

- تیپ زمین محل قرارگیری سازه برای پروژه های شماره 1 تا 4 به ترتیب تیپ 4 الی 1 و 5 و 6 تیپ 3 است.

- مقاومت خاک برای پروژه های تیپ 1 و 2 برابر 2 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و برای پروژه های تیپ 3 و 4 برابر 1.25 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و برای 5 و 6 برابر 2.25 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع است.

بقیه مشخصات را به دلخواه خود تعیین کنید.

مواردی که در انجام این پروژه مورد انتظار است به شرح زیر است :

1- بارگذاری در حد محاسبه وزن اجزا مختلف و ضریب زلزله و تعیین بارهای مرده ، زنده ، برف و زلزله و ذکر جزییات در دفترچه محاسبات و اعمال آن در فایلهای محاسباتی

2- طراحی کامل سازه بر اساس روش تنش مجاز یا حالات حدی ( به دلخواه) در نرم  افزار به همراه تهیه نقشه اجرایی

3- محاسبه دستی حداقل یک تیر ، ستون و یک بادبند ( جمعاً سه عضو) بر اساس خروجی های نرم افزار به صورت دستی و مقایسه با نتایج نرم افزار.

4- طراحی اتصالات مفصلی و گیردار تیر به ستون و مفصلی تیر به تیر به صورت دستی. ( از اتصالات گیردار به ازای هر مقطع یک عضو طراحی دستی شود. این طراحی باید شامل ضوابط چشمه اتصال و ورقهای پیوستگی نیز باشد، برای اتصالات مفصلی طراحی یک اتصال تیر به ستون به صورت نمونه کافیست. همینطور برای اتصال تیر به تیر ( در صورت وجود) یک نمونه طراحی کافیست. ارایه جزییات کامل این اتصالات در نقشه نیز اجباری است.

5- طراحی دستی یک نمونه از تیرها یا تیرچه های فرعی ( بر حسب نوع سقف) و احیاناً مقایسه با نتایج نرم افزار ( در صورت وجود نتایج)

6- کنترل تغییر شکلهای جانبی سازه بر اساس نتایج نرم افزار

7- کنترل واژگونی سازه با کمک نتایج نرم افزار و به صورت دستی

8- کنترل لزوم یا عدم لزوم تشدید برون از مرکزیت اتفاقی بر اساس نتایج نرم افزار و به صورت دستی و اصلاح آن در صورت لزوم در نرم افزار

9- طراحی کامل پی در نرم افزار  SAFE  و ترسیم نقشه های مربوطه

10- حداقل یک نمونه کنترل برش پانچ و برش تیری بر اساس نتایج SAFE و به صورت دستی و مقایسه نتایج نرم افزار و نتایج دستی ( در مورد برش پانچ)

11- ارایه دتایل وصله های تیر و ستون و بادبند و حداقل یک نمونه طراحی دستی از هر کدام

12- ارایه جزییات صفحه ستونها و حداقل یک نمونه طراحی کامل صفحه ستون

13- ارایه جزییات مهار جانبی تیرهای سمت قاب خمشی ( برای بالهای تیر بر اساس ضوابط مبحث دهم)

14- ارایه جزییات اتصالات بادبندها و حداقل یک نمونه محاسبه دستی این اتصالات

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۱۵
احمدرضا جعفری

نظرات  (۲۵)

۱۶ اسفند ۹۱ ، ۰۷:۰۹ دانشجو دانشکده عمران ملایر
باعرض سلام وخسته نباشید آیا در پروژه هایی که طراحی کرده اید سازه ای با زیر بنای هر طبقه بین 500-700متر مربع داشته اید؟که بتوانم فایل اتوکد آن را از شمابگیرم باتشکر فراوان



پاسخ: فکر میکنم وجود داشته باشد ولی الان در خاطرم نیست. به هر حال تقریباً کل کارهایی که طراحی کرده ام و فایلهای آن را دارم در وبلاگ و سایت ایران سازه موجود است و میتوانید با جستجو پیدا کنید. البته به عنوان پروژه آماده از آن استفاده نکنید چون استاد به راحتی با چند سوال میفهمد که خودتان پروژه را انجام نداده اید.
سلام-یک سوال از محضرتان داشتم آیابادبندهای طبقه همکف الزاما باید از طبقات بالاتر قوی تر طراحی شوند؟باتوجه به این که برش پایه ولنگر واژگونی در همکف بیشتر از طبقات بالاست.ولی در یک سری نقشه های اجرایی خلافش رو دیدم یااین که ممکن است اثر پیچش در آن طبقه (مثلا تمرکز جرم در آن طبقه)بیشتر از همکف بوده باشد.



پاسخ: خیر. حتی در بسیاری موارد برعکس آن رخ میدهد. ممکن است در همکف طول بادبند کمتر باشد و اثر کمانش کم شده و بادبند سایز کمتری شود یا تعداد بادبندها بیشتر باشد و سهم نیروی هر بادبند کمتر شود یا اتصالات ستونها به پی گیردار باشد و بخشی از نیرو به ستونها مستقیم به ستون منتقل شده باشد یا اینکه بخشی از نیرو به بادبندی دیگر منتقل شده و آن بادبند سایز بیشتر و بادبند مورد نظر شما سایز کمتری پیدا کرده باشد
باتشکر فراوان-فقط سوالی دیگر هم داشتم در ایتبس ماباری تحت عنوان بارwallیابار mass درنظر میگیریم که بار نصف دیوارهای بالایی طبقه آخر است بااین وجود بار نصف دیوارهای طبقه همکف(نصفه پایینی دیوار)چه میشود؟آیا آن را روی پی در نظر میگیریم؟یاصرف نظر میکنیم؟چون دیدم در مراجع بارگذاری اون رو جزء جرم متمرکز در نظر نمیگیرند



پاسخ: این نصفه در جایی محسوب نمیشود و نیازی به اعمال آن نیست

استاد ندید یک برای من!! انشالله که ضرر نکرده باشم!!؟؟



پاسخ: پروژه شماره یک برای شما تایید شد.
آقای مهندس جعفری آیا شمااطلاع دارید که زمان وشرایط دقیق کنگره ها ومسابقات مقاله نویسی عمران را از کدام سایت یامرجع میتوان پیدا کرد؟



پاسخ: مسابقه مقاله نویسی را نشنیده ام ولی اطلاعات کنگره های عمرانی را در بخش زیر از سایت ایران سازه جمع میکنم :
http://iransaze.com/forum-75.html

۱۶ اسفند ۹۱ ، ۱۸:۵۷ دانشجو دانشکده عمران ملایر
باعرض سلام وخسته نباشید آقای مهندس جعفری ترکیبات بار گذاری که درایتبس استفاده میکنیم راچطور میتوانم پیداکنم؟آیا شمادر وبلاگتان دارید؟یادر ایران سازه موجود است؟یااین که حضوری در دانشکده ببینمتون وحضوری ازشمابگیرم؟



پاسخ: تاپیک زیر را نگاهی بیاندازید:
http://www.iransaze.com/ftopict-24708.html
ترکیبات بارگذاری به اضافه دیگر مواردی که برای انجام پروژه های فولاد و بتن نیازمندید را جمع آوری کرده ام.

۱۶ اسفند ۹۱ ، ۲۱:۴۱ دانشجو دانشکده عمران ملایر
باتشکر فراوان از راهنمایی های پیوسته شما اما من منظورم فایل آماده ترکیبات بار گذاری که در ایتبس وارد میکنیم بود. چرا که میدانید وارد کردن تک تک ترکیبات کار بسیار وقت گیری است همانطور که ساخت مقاطع وپروفیل ها بسیار وقت گیر است.حقیقتش این است که استاد ما این فایل رو در اختیار دانشجویان قرار نمیدهد لذا مزاحم شماشدیم



پاسخ: البته فایل آماده ای که تمام حالات را شامل شود ندارم ولی در وبلاگ بخش پروژه ها نگاهی کنید برخی از پروژه ها ترکیب بارهای نسبتاً کاملی دارند که میتوانید استفاده کنید. در همان تاپیک هم نمونه پروژه هایی قرار داده شده است که شامل برخی از حالات مورد نظر شما هست
سلام . میخواستم ازتون خواهش کنم در مورد محاسبه دستی سقفهای تیرچه بلوک توضیح مختصری بدید . منظورم بصورت خاص بتن لابلای بلوکها میباشد .سپاسگزارم



پاسخ: در جزوه بتن 2 دکتر مدندوست توضیحاتی داده شده است البته همراه با مثال. نگاه کنید بد نیست هر چند اشتباهاتی هم در آن وجود دارد.
با سلام خدمت استاد
ببخشید در محاسبه مرکز جرم برای یک طبقه از ساختمان وزن اسکلت رو چه جوری لحاظ کنیم؟ممنون



پاسخ: باید یک حدس اولیه برای آن داشته باشید. مثلاً برای اسکلت فلزی در حدود 60-80 کیلوگرم بر متر مربع

سلام
استاد سال نو مبارک
استاد یک سوال فقط یک فایل معماری برای همه وجود دارد؟
استاد اگر امکانش هست تیپ 3رو برای بنده تایید بفرمایید



پاسخ: بله فایل معماری مشترک است. تیپ 3 هم برای شما رزرو شد.
سلام استاد
استاد ببخشید این تیرچه بلوک رو که یونولیتی گفتید چطور باید بارگذاری آن را انجام داد؟
به جای بلوکها بایدیونولیت در نظر گرفت؟به چه صورت؟



پاسخ: بله همینطور است. یونولیت تقریباً وزنی ندارد. میتوانید برای هر متر مربع حداکثر 10 کیلوگرم برای آن وزن در نظر بگیرید
سلام استاد خسته نباشید
استاد ببخشید در بارگذاری تیرچه یونولیتی،وزن بتن لابه لای تیرچه ها رابایدحساب کردیا به جای آن یونولیت میخورد؟ استادمیشه درمورد بارگذاری این تیرچه یک مقدار توضیح بدید که چه مواردی را باید حساب کرد اصلانمیدونم چه چیزهایی بایددرنظر بگیرم؟ و چه فرقی با تیرچه معمولی دارد؟
خیلی خیلی ممنونم استاد


پاسخ: بارگذاری آن با تیرچه بلوک معمولی فرقی ندارد. فقط به جای وزن بلوک وزن یونولیت را حساب میکنید که البته قابل توجه نیست. وزن یونولیت را دست بالا در هر متر مربع ده کیلو در نظر بگیرید
سلام استاد خسته نباشید
استادمیشه بگید توفولاد 1در قسمت آخر که سوالهای سال گذشته رو دادید در صفحه 185 که مربوط به سال 89-90هست در سوال یک چه مسیرهای شکستی وجوددارد؟
استاد یک سوال دیگه اینکه راه تشخیص این مسیرها چیست؟همیشه وقتی سوراخها زیاد میشن من نمیدونم کدام مسیر رو باید انتخاب کنم؟

پاسخ:
پاسخ: مسیرهای AD ، ACD , ACE, BCE
باید اول سراغ مسیر مستقیم بروید و سپس سراغ مسیرهای شکسته و تمام مسیرها را امتحان کنید مگر آنهایی که مشابه هستند و یا میتوانید با استدلال تشخیص دهید که نسبت به مسیر دیگری که محاسبه کرده اید بحرانی نیستند. در غیر این صورت باید تمام مسیرها را محاسبه کنید
سلام استاد، ممنون از پاسخگوییتون
فقط استاد در مسیرACEکه شما گفتید سوراخ Aکه در یک راستا باD است قرار نمیگیرد وقتی به فرض بخواهیم این مقطع رابرش بزنیم که سوراخها دیده شود چطور برش میزنیم؟ آیا بصورت مورب برش میخورد؟
یا اصلا به اینکه چطور برش بزنیم ربطی ندارد وهرمسیری غیرمشابه ای را باید انتخاب کنیم

پاسخ:
پاسخ: مشکلی نیست. نوع برش اهمیتی ندارد. هر مسیر غیرمشابهی باید در نظر گرفته شود. مگر اینکه تشخیص دهید که بحرانی نیست
سلام استاد خسته نباشید
استاد ببخشیدمیشه بگید درصفحه 176 جزوه فولاد 1در سوال 1 که مربوط به سوالات نیمسال اول 91-92 است ، برای محاسه تنش موثر باید اون نکته ای که در جزوه گفتید که در ورق اتصال کششی اگر خرپا بود 0.85تنش خالص است را باید ملاک محاسبه قرار دهیم یا باید ببینیم در راستای نیرو چند وسیله اتصال هست؟اگر مورد دوم باشد نیرو کمتراز 15000میشودو صحیح نمیشود
وسوال دوم اینکه برش قالبی را نیز که گفته اید لحاظ کنیم اگر نبشی برش بخورد هم نیروی برشی داریم وهم کششی؟
و این مساحتی که باید برای این برش لحاظ کنیم طول آن چه اندازه است در هرکدام از نیرهای کششی و برشی؟
ممنونم استاد از پاسخگوییتون

پاسخ:
پاسخ: اینجا چون نوشته است که ورق اتصال دارای ظرفیت کافی است پس مبنا عضو خرپایی است نکته فوق در مورد ورق اتصال است. در اینجا باید بر اساس تعداد وسایل در هر خط اتصال ضریب u را تعیین کنیم که بر اساس آن مقدار 0.75 انتخاب میشود.
سلام استاد
استادببخشید خیلی سوال میپرسم وممنون از جوابگویی شما
استاد در سوال بالا اگر 0.75 درنظربگیریم از 15000کمترمیشود وکنترل درست نمیشود؟
استاد درنمونه سولات فولاد 1در صفحه181 سوال 2آیا درمحاسبه I_x Ad^2 لازم نداریم و فقط باید ممان اینرسی تیرو و2تیرورق را باهم جمع کنیم؟ وآیا در محاسبه I_y درتیرورقها Ad^2لازم داریم؟
وسوال دوم اینکه در سوال 6 همین صفحه درکنترل برشگیر 2.5 برابر t_f از2.5 بزرگتر نیست ودر رابطه صدق نمیکند آیا شماره IPE160 که درمسئله داده اید درست است ونباید شماره بالاتر مسئله داده باشد تا این کنترل درست شود؟

پاسخ:
پاسخ: سوال مورد اشاره شما را دیروز سر کلاس 13-16 حل کرده ام از بچه ها بگیرید. در مورد سوال دوم البته فکر میکنم سوال 4 صفحه 181 منظورتان است بله همینطور است. ورقها جمله Ad^2 برای ممان اینرسی جهت x ندارند ولی جهت y دارند. در مورد سوال 6 باید با قطر گلمیخ که 2 است مقایسه کنید و نه 2.5
سلام استادشبتون بخیر
استاد ممنون ازصبرو شکیبایی شما در پاسخگویی
درمورد سوال بالا همون سوال6 صفحه181 اگرحتی2هم قطرگلمیخ فرض کنیم 2.5 در 0.74 که 1.85 می شود که باز هم کوچکتر از 2 میشود باید چیکار کنیم؟
استاد اگه اجازه بدید2تاسوال دیگه هم بپرسم
یکی اینکه درسوال 2 صفحه 179 مگر مقدار بار از رسم نمودار لنگر که مقدار p 1.5 رانیزنتیجه میدهد وجایگذاری آن در فرمول 0.66F_y=. 1.5p/400 که مقدار p= 422400 بدست نمی آید؟ اگر اینطور باشد در کنترل خیزکه در فرمول (pL^3)/48EI قراردهیم مقدار آن 113.14بدست می آید که از (L=600)/240 خیلی بزرگتراست علت چیست؟
وسوال دیگرم هم این است که درسوال 5 صفحه184 آیا باید برای محاسبه لنگرخمشی ابتدا y (تارخنثی) را بدست آوریم و سپس تمام ممان اینرسی های 3پلیت را بدست آوریم ودرنهایت ممان اینرسی ها را جمع کرده برتارخنثی تقسیم کنیم؟ یا اینکه باید برای هرکدام ممان اینرسی و واساس مقطع جدا بدست آوریم و درنهایت اساس مقطع ها راباهم جمع کنیم؟ وآیا در قسمت ب همین روند تکرار میشود با این تفاوت که دو ورق دیگر اضافه شده؟
استاد واقعاممنونم از پاسخگوییتون و جزتشکرکاری ازدستم برنمی آید واقعا به مشکل برخوردم ونمیدونم ادامه کار چه میشود
پاسخ:
پاسخ: چون مساله کنترل را خواسته است شما فقط مینویسید که جوابگو نیست و دلیل آن را هم ذکر میکنید. در سوال 2 صفحه 179 و 180 باید هر دو معیار خمش و خیز را لحاظ کنید هر کدام یک مقدار به شما نتیجه میدهد و مقدار کمتر نتیجه است. توجه به واحدها هم داشته باشید اشتباه شما احتمالاً ناشی از عدم تبدیل مناسب واحدهاست. در مورد سوال صفحه 184 محور خنثی وسط مقطع است. ممان اینرسی ها را نسبت به محور خنثی محاسبه و با هم جمع کنید و از حاصل آن اساس مقطع را به دست آورید
سلام استاد شبتون بخیر
استاد دیشب گفتید یادتون بیندازم تا امشب به سوالاتم پاسخ دهید
ممنونم استاد

پاسخ:
پاسخ: چشم الان نگاه میکنم و جواب میدهم.
سلام استاد
پس کو جواب؟؟!!

پاسخ:
پاسخ: در زیر همان کامنت قبلیتان گذاشته ام
۰۴ تیر ۹۲ ، ۱۹:۳۹ وحید میرزایی تبار
سلام استاد شب بخیر
من پروژه تیپ 5 رو شروع کردم.

9015341070

با تشکر

پاسخ:
پاسخ: پروژه شماره 5 به شما اختصاص یافت.
۰۴ تیر ۹۲ ، ۲۰:۰۲ وحید میرزایی تبار
استاد
مقاومت برشی خاک هایی که دادین با توجه به تیپ زمین های تعریف شده غیر منطقی به نظر نمیان؟

پاسخ:
پاسخ: این مساله خیلی مهم نیست فقط خواسته ام که پروژه ها با هم مشابه نباشند.
سلام
میخواستم بدونم برای طراحی دستی بادبند، نیروی طراحی را از کدوم قسمت etabs باید برداشت کنم؟
نیرو بادبند مثل تیر و ستون باید از ترکیب بار بحرانی استخراج بشه باشه؟

پاسخ:
پاسخ: بعد از پایان طراحی در ایتبز ، با کلیک راست روی عضو مورد نظر ترکیب بار بحرانی مشخص میشود که میتوانید اطلاعات آن ترکیب بار را استخراح کنید
سلام. تو عکس زیر که مال بادبند ضربدری هست تو طراحی دستی باید با نیرو مشخص شده کار کنم؟
http://www.iran-eng.com/attachment.php?attachmentid=158842&d=1373454679

پاسخ:
پاسخ: عکسی ندیدم. ضمن اینکه اینگونه سوالات را در همان فرومهایی مثل باشگاه مهندسان یا ایران سازه بپرسید
سلام. تو عکس زیر که مال بادبند ضربدری هست تو طراحی دستی باید با نیرو مشخص شده کار کنم؟
http://www.mycivil.ir/up/images/pa5xel6hi678k31i8sw.jpg

ببخشید عکس درست شد

پاسخ:
پاسخ: بله . البته اگر ترکیب بار آن شامل ضریب 0.75 نیست این ضریب را هم باید اعمال کنید

متشکرم استاد عزیز

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی