وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

وبلاگ شخصی احمدرضا جعفری

در این وبلاگ نوشته های شخصی احمدرضا جعفری درج میگردد

این وبلاگ متعلق به احمدرضا جعفری میباشد. مقالات، پروژه ها، برنامه های نرم افزاری، دیدگاهها، برنامه های کلاسی و .... از جمله مطالبی هستند که در این وبلاگ قابل دسترس میباشند.
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان
آخرین نظرات
به نقل از وبلاگ انجمن علمی مهندسی عمران موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه:

شماره دوم نشریه علمی تخصصی عمران به چاپ رسید. این نشریه حاوی مصاحبه با مهندس احمدرضا جعفری، مقاله ای از مهندس مهدی ملکی، مشاوره کنکور کارشناسی ارشد و نکاتی درباره بازرسی جوش از مهندس امیرهوشنگ امیدی، مطالبی در رابطه با قالب تونلی و جدول عمرانی از اینجانب عرفان بهمنی و معرفی کتب کنکوری از خانم هانیه فتاحی میباشد. امیدوارم که مورد پسند شما دوستان دانشجو قرار گیرد.

موید باشید

برای دانلود شماره دوم نشریه علمی تخصصی مهندسی عمران اینجا کلیک کنید

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۱/۲۷
احمدرضا جعفری

نظرات  (۳۶)

باعرض سلام وآرزوی موفقیت روزافزون برای شما آقای مهندس جعفری
سوالی ازتون داشتم.آیا همیشه روشLRFDاز روش تنش مجازاقتصادی تر است؟ازیکی ازاساتید سازه پرسیدم گفتند همیشه اینطورنیست.اماکتاب فولاد دکترآهنگر نوشته روش حدی از تنش مجازاقتصادی تراست.میخواستم بدونم کدومش درسته؟ واگر روش حدی اقتصادی تراست دلیلش چیه؟
باتشکرازشما
پاسخ:
پاسخ: اصلاً قابل پیش بینی نیست که کدام روش اقتصادی تر است. فرق این دو در اقتصادی یا غیراقتصادی بودن آنها نیست بلکه در رویکرد آنها به طراحی سازه است که برخی مواقع روش اولی به طرح اقتصادی تر می انجام و برخی مواقع روش دوم. روش حالات حدی در طراحی سازه واقعگرایانه تر است که البته به معنی اقتصادی بودن نیست.
سلام این نشریه کی و کجا چاپ شده؟

پاسخ:
پاسخ: یک نشریه داخلی مربوط به موسسه غیرانتفاعی عمران و توسعه است
سلام جناب مهندس جعفری
قبلا سوالی درمورد اتصال شمشیری راه پله درسازه فولادی پرسیدم وشماگفتید اتصال مفصلی است،پس درسازه بتنی که اتصالات معمولاپیوستگی خوبی دارد وقاعدتا گیرداراست،پس اتصال راه پله نیزگیرداراست درسته؟ وقاعدتا این موضوع سایزستون متصل به شمشیری رو بالا میبرد.
سوال دیگراین که قراردادن بادبندها درراه پله ممنوع است ومشکل اجرایی دارد؟چون من شنیدم قرار مهاربنددرراه پله ویانورگیروبازشوهای دیگر که خارج ازدیافراگم هستند باعث میشود مهاربند عملکردمناسبی درمقابل نیروهای زلزله نداشته باشد.
باتشکرفراوان

پاسخ:
پاسخ: در سازه های بتنی نیز با دتایلی خاص اتصال مفصلی تامین میشود و میشود در اینجا نیز اتصال را مفصلی مدل کرد و گرنه روی سایز ستون متصل به آن تاثیر گذار خواهد بود.
در مورد سوال دوم جایی مستقیما نگفته ممنوع است ولی منطقی اینست که باید بادبند به دیافراگم سقف اتصال کافی داشته باشد اگر میتوانید با پیش بینی دیتایلهای خاص این اتصال را تامین کنید مشکلی در این زمینه نیست ولی با دیتایلهای معمول که الان در اجرا دیده میشود این اتصال تامین نمیشود و به همین جهت عملاً چنین بادبندهایی دارای مشکل است

باسلام وعرض ادب
یک نرم افزارطراحی اتصالات گیرداربه روش تنش مجازوحدی درسایت www.icivil.ir برای فروش به صورت آنلاین گذاشته شده .به نظرشما خروجی های این قبیل نرم افزارها از نظرفنی قابل تاییده؟؟ چون من شنیدم نظام مهندسی سختگیری های زیادی میکند.

پاسخ:
پاسخ: با توجه به تغییراتی که آیین نامه ها دارند خصوصاً در مبحث دهم 92 که به طور قابل ملاحظه ای متفاوت نسبت به 87 است بعید میدانم چنین نرم افزارهایی با شرایط جدید آیین نامه ها خود را وفق داده باشند. به جای آن اول نحوه طراحی را یاد بگیرید و سپس سعی کنید که یک شیت آماده اکسل برای طراحی هر اتصال مورد نظرتان تهیه کنید و هر بار از آن استفاده کنید
۳۰ فروردين ۹۳ ، ۱۷:۲۲ محمد حامد جعفری
درود آقای مهندس
سبب افتخار بنده است که از جنابعالی کسب فن نمایم.
وبلاگ شما نیز با افتخار لینک شد.در فیس نیز در خدمتتان خواهم بود.
این جزوه توسط آقای وحدتی و جناب مهندس امیدی بصورت بروشوری از شرکت مهندسین مشاور سازه آزما غرب برای ارائه به مراجعین و مالکین نوشته شده است. ولی با توجه به اینکه مدیر عامل شرکت آقای مهندس امیدی هستند، به نام ایشان در نشریه چاپ شده است.
سلام جناب مهندس
ترکیبات بارگذاری و هم چنین نحوه هدایت بارهای قائم به شالوده، چگونه درانتخاب نوع سیستم مقاوم دربرابرنیروهای جانبی تاثیر می گذارند؟
این که درسازه های کوتاه فلزی ،قاب ساده وبادبندهمگرا نسبت به سایرسیستمها ارجحیت پیدا می کند به دلیل مسائل اقتصادی است ؟
قبلا شمافرمودید استفاده از دیواربرشی فولادی درایران درحال رواج است.سوالم اینه که درمبحث6 ضریب رفتار برای دیواربرشی معرفی نشده است.اگردرایران استفاده شود ضریب رفتارآن ازآیین نامه AISC است؟
باتشکر ازپاسخگویی شما
پاسخ:
پاسخ: ترکیبات بارگذاری که تاثیر چندانی روی انتخاب سیستم سازه ای ندارند. به طور کلی باید سیستمی انتخاب شود که محدودیتهای معماری را تامین کند ، درجه نامعینی و ضریب رفتار مناسبی داشته باشد، از نظر آیین نامه ای منعی برای استفاده نداشته باشد، حتی الامکان کمترین فاصله بین مرکز جرم و سختی را داشته باشد، به اندازه کافی سختی لازم را جهت کاهش دریفت در طبقات تامین کند و مهمتر از همه اقتصادی باشد. این مسایل باعث میشود که برای هر سازه با توجه به شرایط خاص ان سیستم مناسب آن سازه را انتخاب نماییم. در مورد سازه های کوتاه سیستم قاب ساده و مهاربند های همگرا مناسبتر از بقیه است با بلندتر شدن سازه استفاده از سیستمهای قاب خمشی و یا دوگانه مناسبتر خواهد بود. در مورد دیوار برشی فولادی باید به مراجع معتبر مراجعه نمود دقیقاً نمیدانم ضریب رفتار آنها کجا ذکر شده.
خیلی ممنون از پاسخگویی شما-فقط اینکه درسازه های کوتاه قاب ساده ومهاربندی همگرا مناسبتراست وبابلندشدن سازه ها استفاده ازقاب خمشی وسیستم2گانه مناسبتراست وابسته به مسائل اقتصادی است یا بحث تامین سختی لازم برای سازه است یادلایل دیگری دارد؟ببخشید ازاینکه من برای هرصحبتی دلیل میخواهم چون تادلیل چیزی راندانم نمیتوانم قبول کنم وبه ذهن بسپارم.
ممنون از لطف شما

پاسخ:
پاسخ: به برآیند تمام فاکتورهای تصمیمگیری بستگی دارد. سیستم قاب خمشی سختی کمتری نسبت به سیستم مهاربندی دارد و به همین جهت سایز تیرها و ستونها بالا میرود و البته اتصالات گیردار تیر به ستون در آن سنگین است. در سازه های کوتاه سیستم قاب خمشی به طرح اقتصادی منجر نمیشود. از طرفی ایراد اصلی سیستم مهاربندی اینست که درجه نامعینی آن خیلی بالا نیست و باعث میشود که نیروی جانبی تنها در برخی اعضا پخش شود. در سازه های بلند که نیروی جانبی بالاست استفاده از سیستم قاب مهاربندی شده منجر به سایزهای بالا برای اعضای حاضر در سیستم باربر جانبی میشود که منطقی نیست. به همین جهت منطقی است که در سازه های بلند از سیستم با درجه نامعینی بالاتر مثل قاب خمشی یا قاب دوگانه استفاده شود
سلام آقای مهندس جعفری
بنده این مدت سوالات زیادی ازشماپرسیدم وهربار هم شماکاملا صبور وزیباپاسخ بنده رادادید.درمجموع وظیفه اخلاقی وشرعی ندارید که پاسخ دانشجویان رابدهید اما به نظرم از بلندطبعی وبزرگواری شماست که وقت خودرا که کالایی است بسیارارزشمند دراختیاردیگران بدون هیچ چشم داشتی قرارداده اید.من تابحال باشمادرس نداشته ام امابرخوردهای زیادی باشماداشته ام.همیشه هم پیش دوستان وآشنایان مختلف تعریف شماراکرده ام وهروقت طراح ساختمان مطمئن وباسواد ودرجه یک خواسته اند شمارا معرفی کرده ام.
من نه درسی باشماداشته ام ونه خواهم داشت به همین دلیل نیازی به هیچ گونه تملق وچاپلوسی ندارم ومیدانم که شماهم خوشتان نمی آید.البته خداروشکر درتمام عمرم چاپلوسی کسی را حتی برای لحظه ای نکرده ام.
اماهمیشه برای شماآرزوی موفقیت وسلامتی روزافزون دارم وهمیشه هم دعاگویتان خواهم بود.

پاسخ:
پاسخ: سپاس از شما

۰۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۰۵:۳۷ حسین یادگاری
مدرسه ی عشق ...

لام استاد

با پستی جدید درخدمتیم...
سلام آقای مهندس
در سازه ها چرا اگر تمرکز جرم در یک سمت ساختمان نسبت به سمت دیگر زیاد باشد اون قسمتی که تمرکز جرم دارد درموقع زلزله دچار پیچش میشود؟ از نظرشهودی درکش کردم ولی دلیل علمی اش رو میخوام.
البته این موضوع دقیقا درهنگام زلزله درساختمانهایی که برحسب موقعیت بر روی زمینهای شیب دارقرار دارندو بالتبع دارای ستون ودیوار باطول نابرابر هستند نیز مشاهده می شود.
باتشکر

پاسخ:
پاسخ: با فرض صلبیت سقف ، پیچش به کل سازه اعمال میشود و نه قسمت خاصی از سازه. در ضمن پیچش به فاصله مرکز جرم و سختی ربط دارد و لزوماً به انحراف موقعیت مرکز جرم به سمت خاصی از ساختمان ربطی ندارد.
سلام.
خسته نباشیداستاد.
ببخشید استادقبلاهم نظرگذاشتم .ازتون راهنمایی میخوام.
استاد قراره پی یک ساختمان 10طبقه طراحی کنم.پروژه دانشجوییه.ولی فایل ایتبزندارم.
فقط هندسه زمین و بارهای مرده وزنده دارم.
اگه بخوام توی سیف خودم شروع کنم مدل سازی,ستون ها چطورمشخص کنم؟بارها چطوری وارد کنم؟
شما گفتید اینطوری تقریبی میشه وخطا داره ولی اگه تنها چاره همین باشه باید چیکارکنم؟ا
استاداصلا گیج شدم!
اگه کمکم کنید ممنون میشم.

پاسخ:
پاسخ: ستونها به صورت joint مدل میشود و از منوی Assign به صورت joint load میتواند بار ستونها را به آنها اعمال کنید که البته باید یک حدس برای این بارها داشته باشید

استاد وقتی خرپشته هم مدل میکنیم ، در تنظیمات enx ,EPy و.... رنج طقات رو تا خرپشته میگیریم یا تا رووف؟؟

پاسخ:
پاسخ: تا بام. البته باید جرم معادل سقف خرپشته را در بار معادلسازی جرم و وزن به ستون های خرپشته در طبقه بام اعمال کنید
استاد مفهوم اینکه واسه پله نیم طبقه تعریف میکنن چیه؟؟یعنی توی ایتبس یه طبقه با ارتفاع کمتر وارد کنیم؟؟؟
و یه سوال دیگه ، وقتی تیری میخوایم بکشیم که به ستون متصل نیست برای اینکه دقیقا به اندازه ای که میخوایم باشه(مثلا 1.5 متر پایین تر از ستون) چی کار باید بکنیم
ممنون از شما

پاسخ:
پاسخ: برای قسمتهایی که در طبقه نیستند میشود Reffrence plane تعریف کرد و این قسمتها را در آن ترسیم نمود و نیاز به تعریف طبقه جدید نیست. برای ترسیم تیرهایی که به ستون متصل نیستند یا به بیان دیگر روی گرید لاین قرار ندارند از گزینه plane offset normal استفاده کنید یعنی مقدار فاصله تا گریاد لاین را وارد کنید و سپس به جای محل واقعی تیر را در روی گرید لاین ترسیم کنید
سلام استاد
خسته نباشید
استاد تازگی ها بعد کلی فکر ی ایده نه چندان جالب زد به سرم و خیلی زود عملی کردمش حالا چقدر جواب بده نمیدانم
هدف از ایجاد چت روم گذراندن وقت و سرگرمی نیست

میشه اینطور گفت که هدف ایجاد محیطی برای چت کردن علمی و تخصصی درباره عمران و ساختمان هستش

اگه بازدید ها بالا باشه و استقبال خوب باشه محیط سایت و قابلیت های سایت افزایش میدم

اینم ادرس سایت:civichat.tk ( سیویل چت )

اگه براتون مقدور هست لینکمون کنید

با تشکر

پاسخ:
پاسخ: در زمینه مسایل علمی ساخت فروم بسیار بهتر و نیتجه بخش تر از چت روم است. چتروم عمدتاً حالت وقتگذرانی دارد ولی فروم مطالبی که دارد دارای نظم بهتری بوده و مطالب در آن ماندگار شده و برای استفاده دیگران هم بعداً قابل استفاده خواهد بود ولی در چت روم هر مطلبی بعد از پایان زمان چت از حالت انتفاع خارج میشود. توجه کنید که چت دو سر دارد که در یک چت علمی یکی از دو طرف باید مطلع باشد و دیگری غیرمطلع که دنبال جواب سوال باشد. قبول کنید که کسی به صورت مجانی معلم خصوصی یک کلاس تک نفره نمیشود. به هر حال تلاشتان را بکنید اگر دیدید نتیجه میدهد پیام بدهید که شما را لینک کنم ولی چون احتمال موفقیت چنین طرحی را کم میدانم فعلاً لینک نمیکنم.
سلام استاد وقت بخیر.
استاد من دانشجوی ورودی 86 هستم. اونوقتا درس فولاد رو به روش asd یه ما آمورش دادن ولی الان سخت محتاج طراحی به روش LRFD هستم کتابی سراغ دارین که این روش رو خوب یاد بده؟؟؟؟
آیا روش بارگذاری در این روش فرق داره؟؟؟لطفا کتابی رو هم واسه روش بارگذاری معرفی کنید.

پاسخ:
پاسخ: باید صبر کنید تا کتابها به این روش ویرایش شوند. جزوه فولاد یک من را در همین وبلاگ نگاه کنید. کتاب خوم هم نگاه کنید. کتابهای دکتر ایرانی و مهندس طاحونی و دکتر اکبر هم هست. کتاب مهندس علیرضایی هم به تازگی به بازار می آید. ولی واقعیت اینست که هیچکدام از این کتابها خیلی با ضوابط جدید مبحث دهم انطباق لازم را ندارند.
استاد کتاب خودتون همونه که انتشارات علم عمران چاپ کرده و اقای اصغر سرخی هم با شما همکاری کردن؟

پاسخ:
پاسخ: بله ولی این کتاب هم به روز نیست. آخر ترم سعی میکنم جزوه فولاد 1 و فولاد 2 که این ترم تدریس کردم و مطابق با آیین نامه جدید است را توی وبلاگ حالا حداقل به صورت اسکن شده توی وبلاگ قرار بدهم.
ﮔﻔﺖ ﻓﻮﻻﺩ ﺑﺘﻦ ﺭﺍ ﺭﻭﺯﯼ
ﮐﻪ ﺗﻮ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭ ﭼﺮﺍ ﻣﺮﻣﻮﺯﯼ؟
ﺩﺭ ﮐﺸﺶ ﻣﺜﻞ ﻟﺒﻮ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﯽ
ﺩﺭ ﺧﻤﺶ ﻫﻢ ﮐﻪ ﺧﻮﺩﺕ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯽ
... ﮔﻔﺘﯽ ﺍﺯ ﻋﻠﻢ ﺗﺨﻄﯽ ﻧﮑﻨﯽ
ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﮐﺮﻧﺶ ﺧﻄﯽ ﻧﮑﻨﯽ؟
ﺗﺎ ﻣﺴﻠﺢ ﻧﺸﻮﯼ ﺍﺯ ﻓﻮﻻﺩ
ﺗﻮﯾﯽ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﻋﯿﺐ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﺩ
ﻏﺎﻟﺒﺎ ﮐﯿﻔﯿﺘﺖ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﺳﺖ
ﺍﺻﻼ ﺍﻧﮕﺎﺭ ﮐﻪ made in ﭼﯿﻦ ﺍﺳﺖ
ﮐﻨﺘﺮﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﮐﺴﯽ ﺟﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ؟
ﻧﺴﺒﺖ ﺁﺏ ﺑﻪ ﺳﯿﻤﺎﻥ ﺗﻮ ﺭﺍ؟
ﺁﺧﺮ ﺍﯾﻦ ﻗﺪﺭ ﺗﺨﻠﺨﻞ ﺍﺯ ﭼﯿﺴﺖ؟
ﻏﺎﻟﺒﺎ ﻭﯾﺒﺮﻩ ﺍﺕ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ
ﭼﻨﺪ ﻫﻔﺘﻪ ﻫﻤﻪ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ
ﺗﺎ ﻋﻤﻞ ﺁﻭﺭﯼ ﺍﺕ ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ
ﻧﺎﻇﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﮔﺮ ﻭ ﮐﺎﺭﺁﻣﻮﺯ
ﺁﺏ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﻫﻨﺪﺕ ﻫﺮ ﺭﻭﺯ
ﺣﺮﻑ ﻣﻦ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﻮ ﺑﺎﻭﺭ ﮐﻦ
ﺑﺮﻭ ﻭﺭﺯﺵ ﺑﮑﻦ ﻭ ﻻﻏﺮ ﮐﻦ
ﺷﺪﻩ ﺍﺑﻌﺎﺩ ﺗﻮ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺯﯾﺎﺩ
ﻣﺜﻼ ﺗﯿﺮِ ﻧﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﻔﺘﺎﺩ
ﺳﺎﺯﻩ ﻫﺎﯼ ﺑﺘﻨﯽ ﺳﻨﮕﯿﻦ ﺍﺳﺖ
ﺳﺮﻋﺖ ﺳﺎﺧﺘﺸﺎﻥ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﺳﺖ
ﺩﺭ ﺟﻮﺍﺑﺶ ﺑﺘﻦ ﺁﻣﺪ ﺑﻪ ﺳﺨﻦ
ﮔﻔﺖ ﺁﺧﺮ ﺗﻮ ﭼﻪ ﺩﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﻣﻦ؟
ﮔﺮﭼﻪ ﺍﺯ ﺁﺑﻢ ﻭ ﺳﯿﻤﺎﻧﻢ ﻭ ﺳﻨﮓ
ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻣﺎ ﻧﺰﻧﻢ ﻣﺜﻞ ﺗﻮ ﺯﻧﮓ
ﺑﯿﺨﻮﺩﯼ ﻣﺜﻞ ﺗﻮ ﮐﺮﻧﺶ ﻧﮑﻨﻢ
ﺯﯾﺮ ﻫﺮ ﺑﺎﺭ ﮐﻤﺎﻧﺶ ﻧﮑﻨﻢ
ﻧﯿﺴﺖ ﻓﻮﻻﺩ ﺧﻔﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻣﻦ
ﻣﻦ ﻧﻤﯽ ﺗﺮﺳﻢ ﺍﺯ ﺁﺗﺶ ﺍﺻﻼ
ﺍﺗﺼﺎﻻﺕ ﺩﺭﻭﻧﺖ ﻧﺎﺟﻮﺭ
ﻫﯿﮑﻠﺖ ﭘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﺟﻮﺵ ﻏﺮﻭﺭ
ﺳﺨﻨﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﻦ ﻭ ﺑﯿﻦ ﺗﻮ ﻧﯿﺴﺖ
ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﭘﯽ ﺍﺕ ﺁﺧﺮ ﺑﺘﻨﯽ ﺍﺳﺖ
سلام استاد در مورد استفاده از فایل های قبلی سیف ورژن 12برای تسهیل در کار منظورم منوی Define که بشه مثل ایتبس ازش استفاده کرد ایا راهی هست؟

پاسخ:
پاسخ: از فایلهای با پسوند f2k کمک بگیرید. یعنی فایل های با پسوند f2k را باز کنید و از فایل قدیمی قسمتهای مورد نظر را کپی و در فایل جدید پیست کنید و بعد فایل جدید را به داخل نرم افزار ایمپورت کنید به این شکل تنظیمات فایل قدیم به فایل جدی منتقل میشود
سلام استاد از اینکه خیلی قشنگ نا امیدم کردید و الکی بهم امید ندادید ممنونم
میخواستم فروم درست کنم ولی بلد نبودم و هزینه داشت
این چیزی که من درست کردم رایگانه و تنها چیزی که هزینه کردم وقتم بوده که ما ایرانی ها تا دلتون بخواد وقت اضافی داریم

از شوخی گذشته اب پاکی ریختید رو دستم

ادرس قبلی اشتباه بود اینم درستش :civilchat.tk

پاسخ:
پاسخ: بله فهمیدم که آدرس قبلی اشتباه است. به هر حال چت روم علمی ایده جدیدی نیست و بحثهایی در مورد آن توی اینترنت هست و به نتیجه نرسیده است. اصولاً چنین مواردی نیاز ضروری به تعداد آنلاین بالا دارد که دست یافتن به آن بسیار مشکل است. به هر حال به نظرم بهتر است که دنبال ایده جدیدی باشید که به نتیجه برسد.

سلام وعرض خسته نباشید
چرا به روش تنش مجاز روش قطعی اندیشانه وبه روش حدی احتمال اندیشانه میگویند؟ این به خاطر اعمال ضرایب است؟
باتشکر

پاسخ:
پاسخ: دقیقاً اطلاع ندارم. شاید به این دلیل که در روش تنش مجاز مقدار بارهای وارد بر سازه بدون ضریب اطمینان است و قاعدتاً فرض شده که مقدار این بارها به صورت قطعی یک مقدار خاص است. و در روش حدی هم برای بار و هم برای مقاومت نسبت مقادیر حدس زده شده احتمالی برای عدم انطباق مقادیر حدس زده شده با مقادیر واقعی در نظر گرفته میشود.
آقای مهندس جعفری من از اعضای ایران سازه هستم.میخواستم بدونم این پاسخی که به سوالات درانجمن های مختلف وانجمن های گفتگو داده می شود چقدر قابل تکیه واعتماد است؟ یعنی میشه بهشون استناد کرد؟ چون فکرمیکنم هرعضوی میتونه اون جا بیاد وپاسخ سوالات رو بدهد.

پاسخ:
پاسخ: شما خودتان باید با تحقیق میزان مستند بودن پاسخها را تعیین کنید. مثلاً کدام کاربر پاسخ داده است و سابقه آن کاربر چگونه بوده و اینکه نظرات دیگر کاربران چه بوده و ... . به هر حال در دنیای مجازی و حتی حقیقی نمیشود به نظر تنها یک نفر استناد کرد

سلام
استاد دلیل اینکه نصف بار معادل تیغه را به بام اضافه میکنیم و نصف بار دیوارهای پیرامونی را به دیوار بام اضافه میکنیم چیه؟؟
ممنون

پاسخ:
پاسخ: در این مورد قبلاً چند جا توضیح داده ام. وزن هر طبقه شامل نصف دیوارهای طبقه بالا و نصف دیوارهای طبقه زیر آن است که نصفه زیرین در وزن طبقه در ایتبز محسوب نمیشود. برای جبران آن نصف بارهای دیوارهای طبقه زیر بام به صورت بار معادلسازی جرم و وزن به طبقه بام اعمال میشود.
با عرض سلام وادب استاد یه سوال داشتم خدمتتون ممنون میشم جواب بدین:
برای تاسیس آزمایشگاه بتن و خاک چه مدارکی لازم است و حدودا چقد سرمایه میخاد؟ باتوجه به شرایط الان جامعه درامدش در چه سطحیه؟

پاسخ:
پاسخ: شرایط و دستورالعمل آن در اینترنت موجود است. از میزان سرمایه اطلاعی ندارم. برای کسانی که قبلاً تاسیس کرده اند با توجه به اینکه از داشتن برخی تجهیزات معاف شده اند درآمد خوبی دارد ولی برای تازه ها که باید تمام امکانات آزمایشگاهی را داشته باشند نمیدانم به صرفه هست یا نه. بهتر است در این مورد با مهندس امیدی مشورت کنید.
سلام این کتاب جدید التالیف ایتبس 2013 نوشته شما و دوست بسیار عزیزم اقای رضا سلطان آبادی رو چطور میتونم تهیه کنم؟

پاسخ:
پاسخ: به زودی به کتابفروشیها می آید و قابل خرید خواهد بود. از نمایشگاه کتاب هم قابل تهیه است و البته احتمالا از طریق انتشارات نگارنده دانش هم بتوانید خرید اینترنتی کنید

سلام آقای مهندس جعفری-2تاسوال ازتون داشتم
1-درکتاب مهندس طاحونی درتخمین اولیه ارتفاع وعرض تیر درسازه های بتنی(درسیستم باربرجانبی قاب خمشی) ، آیا عرض تیر، هیچ وابستگی به وجود وعدم وجود دیواربرشی ندارد؟ کتاب مهندس طاحونی که اینطور نوشته وعرض تیررا فقط وابسته به ارتفاع تیردانسته.
2-آیا سقف کامپوزیت همیشه دال یک طرفه محسوب می شود ؟ چون کتاب مهندس طاحونی جزء سقف های یک طرفه محسوب کرده است.حال اگر نسبت دهانه ها دراین سقف کمتراز2 باشد باز هم یک طرفه است؟
باتشکرفراوان از پاسخ گویی شما
پاسخ:
پاسخ: 1- این تخمینهای اولیه عمدتاً سلیقه ای است و خیلی قاعده خاص و قطعی ندارد. در مورد عرض تیر هم به هر حال تخمین عرض به عنوان نسبتی از ارتفاع تیر تقریب مناسبی است و ربطی به وجود یا وجود دیوار برشی ندارد البته وجود دیوار برشی باعث میشود که ارتفاع تیرها کاهش یاید و تبعاً عرض تیرها را هم میتوان کاهش داد. معمولاً مناسب است که عرض تیر مقداری کمتر از ارتفاع آن باشد که تا طرح اقتصادی شود. ولی به دلیل مسایل اجرایی همیشه این مساله صادق نیست.
2- سقف کامپوزیت عمدتاً یک طرفه است. اما در دهانه ای از آن نسبت طول به عرض کمتر از دو شود میشود رفتار دو طرفه از آن انتظار داشت
سلام استاد
ببخشید برای طراحی پی منفرد توی سیف اگه نخواییم از الگوهای آماده خود نرم افزار استفاده کنیم باید چکار کنیم؟

پاسخ:
پاسخ: طراحی و مدلسازی مشابه بقیه پیها انجام میشود. اگر پی مربعی باشد دو نوار یکی افقی و دیگری عمودی تعریف میشود. اگر مستطیلی باشد به همین شکل نوار ساخته میشود فقط نکته ای در مبحث نهم در مورد تمرکز آرماتورها در قسمت زیر ستون بیان شده که باید رعایت شود
ممنونم
سلام اقای مهندس.ببخشید اگه قرارباشه بارمرده و زنده برای 10طبقه تقسیم کنیم و به سیف بدم باید چیکارکنم؟قبلا هم سوالمو پرسیدم فایل ایتبز ندارم و فقط بارمرده وزنده دارم.
یه سوال دیگه اینکه ما این بار فقط به ستون ها میدیم یا اینکه به دیوار و کف هم اختصاص میدیم.ممنونم استاد.

پاسخ:
پاسخ: قبلاً هم گفته ام که بدون داشتن فایل ایتبز این کار امکانپذیر نیست اگر اصرار به این کار دارید اعدادی فرضی برای این کار در نظر بگیرید ولی باور کنید بدون داشتن فایل ایتیز یا انجام یک تحلیل دستی تقریبی نمیشود نیرویی حتی تقریبی برای ستونها و دیوارها حدس زد.
سلام آقای مهندس جعفری-تبریک میگویم بابت کتاب جدیدتون،مطمئنا کتابی عالی شده است.فقط اینکه سازه فولادی اش رو ننوشتید؟چون جلد دوم هم ظاهرا درمورد سازه بتنی است.چون شما درزمینه سازه های فولادی تخصصی تر کار کردید انتظارداشتم کتاب تون فولادی باشد.ان شاء الله فروش خیلی خوبی هم داشته باشد.

پاسخ:
پاسخ: کتاب روی سازه های بتنی تمرکز دارد. انشاالله برای سال آینده هم جلد دوم با تمرکز روی سازه های بتنی و البته شاید کمی تخصصی تر ارایه میشود. البته حداقل جلد سوم هم با تمرکز روی سازه های بتنی خاص مثل سازه های پیش تنیده و ... نیز میشود تهیه کرد ولی اینکه فرصت این کار باشد یا خیر معلوم نیست. روی کتاب فولادی هم فعلاً تمرکز روی بازنویسی کتاب قبلی که با مهندس اصغری داشتیم خواهیم داشت و شاید در آینده آن را هم توسعه بدهیم
سلام استاد گرامی. وقتتون بخیر. خسته نباشید.
اونروز قبل از کلاس ازتون پرسیدم اما کلاس شروع شد و بعش هم فرصت دوباره پیش نیومد.
سوالم این بود که آیا بصورت تجربی میتوان پی برد که برای سازه های تا چند طبقه پی نواری به صرفه و جوابگو ست و از چند طبقه به بعد بایستی به سرغ پی گسترده رفت؟
آیا در این مورد نوع سیستم سازه موثر است؟

پاسخ:
پاسخ: این مساله بستگی به مقاومت خاک دارد وقتی تنش زیر پی در صورت استفاده از پی نواری از حد مجاز بیشتر شود چه یک طبقه چه 20 طبقه باید به سراغ پی گسترده بروید و اگر پی گسترده هم جوابگو نبود باید از شمع در زیر پی ها استفاده کنید
سلام استاد خسته نباشید.
ببخشیداستاد نشست تفاضلی توی سیف چطورمحاسبه میشه؟
ممنون.

پاسخ:
پاسخ: چنین موردی را تا به حال نشنیده ام. شاید منظورتان اختلاف نشست ماکسیمم و مینیمم است که این مورد در صورت نمایش شکل تغییر شکل یافته پی تحت ترکیب بار مورد نظر میتوانید مقادیر ماکسیمم و مینیمم تغییر شکل را به راحتی استخراج و تفاضل آن دو را به دست آورید
سلام آقای مهندس
من مشغول طراحی یک ساختمات 7 طبقه بتنی میباشم.
این سازه در جهت از 4 قاب خمشی دو دهانه تشکیل شده است.
در این قابها طول دهانه کوتاهتر حدود 1.8 متر و طول دهانه بلندتر حدود 8 متر میباشد. تیرهای با دهانه کوتاهتر به هیچ عنوان جوابگر نمیباشند زیرا به علت کوتاه بودن طول دهانه آنها، جذب نیرو در آنها بالا بوده و تحت اثر برش زیادی قرار گرفته اند. پیشنهاد شما برای رفع این مشکل چیست؟ ممنون میشم که من رو کمک کنید
متشکرم
پاسخ:
پاسخ: چیزی که شما بیان کردید طبیعی است. طول کوتاه دهانه باعث بالا رفتن سختی و ازدیاد لنگر خمشی تیر و از آنطرف به دلیل کوتاهی تیر افزایش نیروی برشی تیر میشود. میتوانید تا جایی که میشود و معماری اجازه میدهد از ارتفاع و عرض بیشتر برای این تیر استفاده کنید. اگر این راه جوابگو نبود میتوانید از کمک این تیر به تحمل بارهای جانبی صرفنظر کنید و اتصالات آن را مفصلی کنید و یا کلاً ستون میانی را حذف کنید و یک دهانه 9.5 متری داشته باشید. البته راه حل اول به نظر منطقی تر است.
سلام آقای مهندس جعفری 3سوال داشتم
درساختمانهابرای سکو(سقف آسانسور) باید بارزنده درنظرگرفت؟
درکتاب بارگذاری پوربابا یک باز زنده200کیلوگرم برمترمربع به عنوان بارزنده سکو درنظرگرفته است.خواستم بدونم برای چی درنظرگرفته است،لزومی دارد؟
درسازه ها اگر طول دهانه هارا کم کنیم،لنگرخمشی ونیروی برشی درتیراون دهانه زیاد میشود؟ واگرزیاد شود دلیلش افزایش سختی است؟
آیا سقف کوبیاکس در هردهانه ای قابل استفاده است؟ یا اینکه با افزایش طول دهانه پاسخگو نیست؟

پاسخ:
پاسخ: 1- منظور شما را از سکوی آسانسور متوجه نمیشود ولی بار زنده آسانسور فقط مربوط به کف آن است که االبته چون کف آن مدل نمیشود این نیرو به بالاترین تراز آن یعنی تراز خرپشته اعمال میشود. البته آسانسور 4 ستونک نبشی دارد که حداقل بخشی از بارهای آن را تحمل میکند ولی میتوانید در جهت اطمینان کل بار آسانسور را به سقف خرپشته بدهید. مقدار آن هم در آیین نامه جدید عوض شده و در حدود 360 کیلوگرم بر متر مربع شده است البته جز آن باید وزن آسانسور و موتور ان که در خرپشته اعمال میشود هم به بار مرده خرپشته اضافه شود.
2- چون سختی با طول دهانه در سیستم قاب خمشی نسبت عکس دارد کاهش طول دهانه باعث افزایش سختی و افزایش لنگر خمشی و نیروی برشی ناشی از بارهای جانبی میشود
3- سقف کوبیاکس محدودیت فنی برای طول دهانه به شرط محاسبه دقیق آن برای خمش ، برش ، خیز و ارتعاش ندارد ولی به دلایلی غیرفنی توسط مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن برای آن محدودیت طول دهانه در نظر گرفته شده است این محدودیت هر چند وقت بازبینی میشود.
باتشکراز شماآقای مهندس جعفری
منظوربنده از سکوی آسانسور،سقف خود آسانسورنیست.(شاید خوب بیان نکردم)دراصل منظورم این بودکه دربالاترین تراز،آسانسورها دارای سقفی هستند که موتوروسایرتجهیزات بالابرنده درآنجا نصب می شودکه به این سکو می گویند(منظورم از سکو این بود) وکابین آسانسور از سکو آویزان است.درکتاب پوربابا بار200کیلوگرم بر مترمربع رادرابعاد اسانسور ضرب کرده وبه صورت 4بار متمرکز درتکیه گا ها وارد کرده است.

پاسخ:
پاسخ: بله همین درست است البته در ویرایش جدید مبحث ششم این بار فکر کنم 360 شده است و البته باید بار برف خرپشته را هم به آن اضافه کنید
فقط آقای مهندس 2تاسوال دیگر هم برایم پیش آمد.درسوال 2 باکاهش طول دهانه لنگرخمشی ونیروی برشی ناشی از بارثقلی قاعدتا کم می شود درسته؟(براساس روابطwl^2/12 که باکاهش L لنگر کم می شود).
منظورتون از دلایل غیر فنی در سقف کوبیاکس چیست؟

پاسخ:
پاسخ: بله اثرات بار ثقلی کاهش می یابد. در مورد دلایل غیرفنی مساله اینست که در مورد سیستهای جدید برخوردهایی که میشود محتاطانه است و تا زمانیکه این سیستمها از نظر طراحی و اجرا جا نیفتند دامنه کاربرد آنها محدود میشود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی